FEST(in) pe Bulevard 2017. Ziua a III-a

Print Friendly, PDF & Email
Actualitatea | Autor: B-Critic | 12 octombrie 2017 |

Hamlet cu Subcarpați, o călătorie, niște gaițe și o poveste de-a râsul-plânsul

„FEST(in) pe Bulevard”, ziua a treia
9 octombrie

Este „FEST(in) pe Bulevard”, adică ziua a treia a Festivalului Internațional de Teatru organizat de Nottara. Primul spectacol din program aparține teatrului-gazdă: Călătoria, după Constantin Abăluță. O producție neconvențională, Călătoria poartă semnătura regizorului Gavriil Pinte. Admiratorii acestuia vor recunoaște dintr-o privire amprenta sa stilistică, fie și numai datorită faptului că spectacolul este o odisee, o călătorie inițatică prin București. Autobuzul care transportă publicul pleacă de la Institutul Maghiar Balassi (Strada Gina Patrichi nr. 8) la ora 12.00. Regizorul Gavriil Pinte ne lămurește ce are în program: „Călătorie de seară, călătorie de aducere-aminte, spre locurile de demult, poate din copilărie (un paradis pierdut?)... un fel de odisee... o altă trecere prin infern (unul aproape edenic)... o încercare de recuperare a timpului pierdut şi o luare de rămas-bun... Călătorim cu speranţa că o călătorie se poate face drum, iar drumul, cale”.

Publicul va face această excursie alături de actorii Ion Haiduc, Ion Grosu, Dani Popescu, Anda Caropol, Anca Bejenaru, Cristian Nicolaie, Ioana Calotă, Raluca Jugănaru Grosu, Cristina Juncu și Alexandra Aga.

Ce invitație la călătorie poate fi mai bună decât cea a scriitorului Constantin Abăluță? „Așadar, dragi spectatori, astă seară veți întreprinde alături de mine, o călătorie propulsată de elicea lui Urmuz și de mustața lui Caragiale, pe străzile unui București aflat sub zodia metamorfozei, conglomerat de cioburi patriarhale care se străduie să coaguleze o lume nouă”.

Publicul din licee nu mai gustă clasicii? Spectacolul ales în cadrul secțiunii „Criza pubertății, criza adolescenței” va demonstra că nu este deloc așa. Pariul regizoarei Ada Lupu Hausvater a fost tocmai un Hamlet care să aducă în sala Teatrului Național Timișoara numai tineret. Mai întâi, dramaturgul Peca Ștefan a tradus piesa lui Shakespeare într-o limbă vie și tânără. V-ați obișnuit ca tatăl ucis al lui Hamlet să fie solemn și răzbunător? Ei bine, în interpretarea lui Marius Andrei Alexe – Bean, liderul trupei Subcarpați, nu este deloc așa. Spectacolul se bucură de o scenografie aproape SF (semnată de Iuliana Vîlsan) și de un concept muzical special, căci, în viziunea regizoarei, „muzica traduce sensurile cele mai profunde ale unui text esențial al culturii universale”. Ada Lupu Hausvater continuă explicațiile: „Hamlet este doar un tânăr care, cine știe, poate avea toate datele să devină un al doilea Einstein, dar care, prea singur și prea străin de mediocritatea cu pretenții de democrație, n-a mai apucat. (...) Conceptul proiectului muzical Subcarpați, împletirea ritmurilor hip-hop și a sonorităților muzicii electronice în temele de inspirație tradițională au însemnat un element extrem de important pentru mine în construcția spectacolului”. Din distribuție fac parte actori timișoreni îndrăgiți ca Matei Chioariu, Cristina König, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Marius Andrei Alexe, Alexandru Ștefănescu, Doru Iosif, Victor Manovici. Spectacolul se va juca la Sala Mare a Teatrului Odeon, începând cu ora 18.00, și va fi urmat de discuții moderate de jurnalistul cultural Mihai Brezeanu.

În secțiunea „Bulevardul comediei”, publicul este invitat la Gaițele de Alexandru Kirițescu, o producție a Teatrului Tony Bulandra din Târgoviște, în regia și scenografia lui Mc Ranin. Spectacolul se bucură de o distribuție remarcabilă, din care fac parte Florina Cercel, Carmen Tănase, Virginia Rogin, Carmen Ionescu. Regizorul Mc Ranin își explică opțiunea pentru acest text: „Gaițele, una dintre cele mai moderne și mai provocatoare piese de teatru din repertoriul nostru, un text aflat la porțile absurdului, în care legile nescrise ale dramaturgiei clasice – legi aproape fizice, ale acțiunii și reacțiunii – sunt atacate fin și totodată extrem de curajos de dramaturg. Gaițele este o comedie, fără îndoială, dar este o comedie care lasă un gust amar, care dă de gândit în mod insidios. Personajele principale din această piesă și din spectacolul teatrului nostru au reacții dramatice, explozive, enorme, provocate de acțiuni minime sau adeseori complet neprovocate”. Spectacolul se desfășoară la Teatrul Nottara, Sala Horia Lovinescu, începând cu ora 18.30.

În sfârșit, ultima producție a zilei se va juca la Teatrul Nottara, Sala George Constantin, începând cu ora 21.15. Spectacolul Teatrului Maghiar de Stat Cluj, Homemade. O poveste de-a râsul-plânsul despre părinți și copii de Réka Biró și Katalin Deák, propune o poveste despre lumea de astăzi, în regia semnată de Márta Vargyas. Impresia asupra spectatorilor este puternică, după cum reiese din articolul lui Yvette Jankó Szép, Familia noastră şi alte coşmaruri, din Játéktér, 5 ianuarie 2017, Homemade... „este un spectacol în care pauza te face să răsufli uşurat. Un spectacol în care constaţi cu un oftat că el continuă şi în timpul pauzei. Este un spectacol după care nu îţi vine să te duci acasă la mama şi să nu-i vorbeşti. Reformulez: acesta este un spectacol după care îţi vine să te duci acasă la copilul tău, la tatăl tău, la mama ta şi să vorbeşti… Dacă nu cu ei, măcar să vorbeşti”. Distribuția este compusă din Csilla Albert, Áron Dimény, Andrea Kali, Melinda Kántor, Csaba Marosán, Rudolf Molnár, Júlia Laczó, Gizella Kicsid, Ágnes Szucher, Dorottya Balogh. Spectacolul va fi urmat de discuții moderate de criticul Roxana Croitoru.

Teatrul Nottara își invită publicul la o nouă zi de FEST(in). Cu alte cuvinte, la distracție, emoție și reflecție.

Biletele la spectacolele și evenimentele festivalului
pot fi cumpărate de pe
www.nottara.ro
sau de la Casa de bilete a Teatrului.

www.festinpebulevard.ro