„Am mers constant înspre film, doar că pe calea mai lungă”

Print Friendly
Invitații | Autor: B-Critic | 8 iunie 2017 |

UN INTERVIU DE IRINA RUS

În plină desfășurare a Festivalului Internațional de Film Transilvania, Irina Rus a discutat cu Matei Truță, distribution manager la Compania Transilvania Film. Alumn al masteratului „Societate, Multimedia, Spectacol” la Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, motto-ul lui Matei Truță este „I aim to be the full extent of me”.


 

 

Cum s-a născut pasiunea pentru filme?

Cred că a început cu pasiunea pentru povești. Mai exact, de la basmele care mi se citeau când eram copil. Ascultam cuvintele și eram fascinat de cadrele care se conturau în mintea mea pe măsură ce înainta povestea. Apoi, la un moment dat, am descoperit filmele și s-a produs „revelația” cum că ele ar fi reprezentarea spectaculoasă a unor imagini exact așa cum le vedeam eu în capul meu. Așadar, cineva putea imagina o poveste în cel mai mic detaliu și apoi o putea transforma într-un film. Mi s-a părut că aceasta este o modalitate complexă de a povesti, idee cu care sunt de acord și acum.

Cum ai ajuns să lucrezi pentru Transilvania International Film Festival?

Îmi place să glumesc că am mers constant înspre film, doar că pe calea mai lungă. Traseul educațional s-a concretizat printr-un interes general pentru domenii înrudite: comunicare, publicitate și arte vizuale. Profesional, la fel, primul impuls a fost orientarea către comunicare și publicitate, pentru ca la scurt timp să glisez înspre ceva ce mi s-a părut a fi un compromis între film și cele mai sus menționate: distribuția de film.

Conjunctural am ajuns în legătură cu Tudor Giurgiu și să spunem că am fost omul potrivit la momentul potrivit. Tudor pregătea echipa pentru lansarea filmului său, De ce eu?, și norocul a făcut ca asta să fie pe deplin compatibil cu ceea ce îmi doream eu. Mi s-a dat o șansă și de acolo lucrurile au înflorit în ritm accelerat.

Compania Transilvania Film, înființată de aceeași echipă care organizează TIFF, distribuie filme de artă către cinema-uri precum Elvira Popescu, Union și Cinema-ul Muzeului Țăranului. Ce presupune să fii distribution manager aici?

Job-ul presupune management și overview pe tot ceea ce face Transilvania Film. Vizavi de job title: aveam de ales între distribution manager și director. Distribution manager mi s-a părut mai puțin pompos decât acela de director. L-am preferat pe acesta, în consecință.

Transilvania Film este un distribuitor de film de nișă, așa-zisul segment „art-house”, activ pe piață din anul 2004. Portofoliul nostru cuprinde titluri internaționale, dar se axează în primul rând pe titluri europene și pe cinema-ul românesc. Elvira Popescu, Union și Muzeului Țăranului sunt câteva dintre cinematografele cu care colaborăm, dar lista continuă atât în București, cât și național.

De la selecționarea și achiziția unui titlu la campania de comunicare și distribuția în cinematografe, la proiecții de festival și caravane, ne ocupăm de tot ceea ce presupune ca un titlu să ajungă de la etapa de final a producției la public.

Să realizezi campanii de comunicare pentru filme art-house în România presupune inventivitate. Care a fost cea mai mare provocare în acest sens?

Fiecare film este un personaj care are propria lui personalitate. Sunt câteva elemente care au funcționat bine în campanii anterioare, pe care le poți replica, dar în fond spui o poveste nouă de fiecare dată. Or, inventivitatea constă în adoptarea strategiei și a uneltelor cele mai potrivite pentru „personajul” în discuție maximizând, în același timp, impactul resurselor pe care le ai la dispoziție. Provocările au legătură cu câteva fapte bine cunoscute de industria noastră, și anume necesitatea unui efort mai mare din punctul de vedere al promovării unui film de artă pentru ca acesta să fie performant; dificultatea mai mare în a oferi filmului un circuit de cinema lung și în a te extinde dincolo de un public de nișă; bugetul de promovare al unui film de artă, de obicei, considerabil mai mic decât al unui film comercial.

În 2013, în timpul masteratului „Societate, Multimedia, Spectacol”, ai participat la organizarea PLAY – festival de spectacole contemporane în proiecție. Crezi că acea experiență de selecție a spectacolelor ți-a deschis gustul pentru activitatea de distribuție?

Nu știu dacă atunci a fost momentul în care s-a produs click-ul, dar cu siguranță a fost un proiect drag din care mi-a făcut plăcere să fac parte.

Ce curs te-a impresionat în timpul masteratului?

Printre cele care mi-au plăcut cel mai mult au fost Vizualul lui Sorin Alexandrescu și Spectacolul contemporan al Cristinei Modreanu.

Ce importanță are teatrul radiofonic pentru tine?

Teatrul radiofonic rămâne pentru mine o artă intimă, atât de eliberată de vizual încât mă ajută să privesc cu alți ochi inclusiv filmul. Are o legătură foarte directă cu explorarea universului interior. Dacă teatrul își are locul pe scenă, în fața unui public, și filmul pe marele ecran, în fața unui public, cred că teatrul radiofonic ar trebui ascultat acasă, în liniște.

Care este filmul tău preferat la momentul actual?

E greu să mă limitez la un singur titlu. Observ, însă, că rămân în topul personal câteva filme, indiferent de ce aș vedea. Cei Șapte Samurai al lui Kurosawa, Goodfellas-ul lui Scorseze, Pulp Fiction-ul lui Tarantino și, recunosc, trilogia originală Star Wars.