Romanian Performing Arts. Perspectives 2015-2016

Print Friendly
Actualitatea | Autor: B-Critic | 14 septembrie 2016 |
 
Institutul Cultural Român a editat o publicație online în limba engleză care oferă, prin multitudinea de puncte de vedere și perspective, o imagine cuprinzătoare asupra artelor spectacolului din România celor mai recenți ani.

 

Coordonatorul proiectului editorial este Irina Ionescu, teatrolog, director al Direcției Programe din cadrul Direcției Generale Reprezentanțe în Străinătate (ICR). Textele reunite în Romanian Performing Arts. Perspectives 2015-2016 sunt semnate de critici și teoreticieni ai artelor spectacolului: Alice Georgescu, Cristina Rusiecki, Iulia Popovici, Oana Stoica, Monica Andronescu, Cristina Modreanu, Ludmila Patlanjoglu, Octavian Saiu și Gina Șerbănescu.

Am încercat să prindem în texte și imagini cele mai importante direcții la nivelul politicilor culturale, dar și la nivel estetic, să oferim informații despre ideile care au circulat sau circulă în domeniu, despre spectacolele-eveniment care au avut loc, despre spațiile de joc, dar și despre artiștii și autorii români cei mai apreciați de public sau de critica de specialitate.

Sperăm că am reușit să realizăm un material util partenerilor noștri instituționali internaționali - producători de teatru, selecționeri și curatori pentru festivaluri de artele spectacolului, critici de teatru și jurnaliști culturali. 

Ne-am dorit să prezentăm un discurs echilibrat, care să nu fie dominat de date istorice sau de analize academice. Am preferat accentele puse pe informație și comentariile critice bine ancorate în practica jurnalistică de bună calitate. 

Am intenționat conceperea unui instrument pentru diseminarea informației culturale, provocarea unui punct de pornire pentru momente de reflecție sau pentru viitoare documentări personale, din dorința unei mai bune conectări a artelor scenice românești cu piețele culturale internaționale.

Selecția prezentată în paginile publicației evidențiază atât diversitatea subiectelor, a formelor de organizare, cât și a tipurilor de public cărora le-au fost adresate producțiile menționate. Se regăsesc teatrele de repertoriu, proiectele și artiștii independeți, experimentele artistice programate, dar și teatrul comercial, de consum.

Scopul nostru este promovarea artelor scenice românești în afara granițelor țării, pentru o mai bună integrare a proiectelor valoroase și a artiștilor competitivi în circuitul firesc al piețelor culturale din străinătate (programe dedicate, festivaluri, burse de spectacole etc.), pentru continuarea relațiilor de parteneriat cu operatori culturali străini și pentru identificarea de noi parteneri de proiect.

Articolele cuprinse în această publicație aparțin unor importanți critici și teoreticieni ai artelor spectacolului: Alice Georgescu, Cristina Rusiecki, Iulia Popovici, Oana Stoica, Monica Andronescu, Cristina Modreanu, Ludmila Patlanjoglu, Octavian Saiu și Gina Șerbănescu. Alte două articole sunt special dedicate Festivalului Național de Teatru și Festivalulului Internațional de Teatru de la Sibiu.

Mulțumim tuturor colaboratorilor noștri - care ne-au oferit contribuții originale sau ne-au permis să preluăm texte foarte importante din portofoliul lor - și tuturor teatrelor, artiștilor, consultanților artistici, secretarilor literari și specialiștilor PR care ne-au pus, cu extrem de mare generozitate, la dispoziție imagini din spectacolele pe care le prezintă textele ce urmează - o interfață prietenoasă, sperăm, între mediul artelor scenice românești și mediile culturale străine (din străinătate).

Editorii