”Capcana mercenarilor” în Turnul cu DVD-uri

Print Friendly, PDF & Email
Turnul cu DVD-uri | Autor: Nicu Ilie | 23 august 2016 |

Capcana mercenarilor (1981)

Regia: 
Sergiu Nicolaescu

Scenariul: 
Liviu Gheorghiu, Sergiu Nicolaescu
Staruri:
Mircea Albulescu, Violeta Andrei, Ion Besoiu, Gheorghe Cozorici, Sergiu Nicolaescu, Amza Pellea, Șerban Ionescu, George Mihăiță, Ileana Popovici, Colea Răutu, Gheorghe Cozorici, Enikõ Szilágyi, Jean Constantin
Durata:
1h 51min

Unul dintre cele mai originale filme ale lui Sergiu Nicolaescu, pelicula turnată în 1981 are o distribuție magistrală: Mircea Albulescu, Amza Pellea, Ion Besoiu, Gheorghe Cozorici, Ileana Popovici și, normal, Nicolaescu. Povestea este despre o trupă de mercenari dintr-un sat din Ardealul anului 1918. A primit și o nominalizare la un premiu internațional de care n-a auzit nimeni.

Premii

Oscar
Nu.

Cannes
Nu

Premiile Mysfest (Italia, 1981; ediție unică)
Nominalizare
(premiul a fost câștigat de filmul ”Mână neagră”, r.: Fernando Colomo)

Cronici

Ecaterina Oproiu în ”România liberă”:
(citat cf. revista AARC)

(...) un feudal aparținând unui imperiu în plină destrămare se întoarce într-unul din satele latifundiilor sale ca să pedepsească presupușii răzvrătiți. Un mort pentru fiecare casă cere glasul colonelului. Sunt 50 de gospodării. Șase scapă, dar 44 de țărani sunt asasinați. Ăsta-i hrisovul! Pornind de aici, autorul filmului în tovărășia coscenaristului Liviu Gheorghiu, dau frâu ficțiunii, o ficțiune extrem de tipică pentru ceea ce, cu voia sau fără voia cineastutui, se întelege azi prin formula „un film de de Sergiu Nicolaescu”: situații extreme, eroi care în jocul de-a moartea și viața, explicabil sau inexplicabil, pun fără ezitare totul, psihologii unidimensionale, devotamente dincolo de ultima suflare, mârșăvii cu o forță de imaginație satanică, dinamism exacerbat, suspensul devenit artă și religie, cascade „la nivel mondial”, scene „tari”, pirotehnie, nostalgia fair-play-ului înțeles îndeobște ca un pariu, tirania conștientă, subconștientă, inconștientă a schemelor western-iene, atmosfera de bărbăție aspră, ocrotitoare, senzația de tehnologie bine pusă la punct și adusă mereu la zi. Pe o piață în care unii cineaști dau încă impresia că râșnesc cafeua în piuă, Sergiu Nicolaescu aduce un aer — cum să-i spun eu ? — de tehnocrat. (citește toată cronica)

Irina Trocan (Filmmenu.wordpress.com):

Deşi e un film mai puţin cunoscut şi mai puţin relevant pentru aşa-zisa identitate naţională, aş apăra „Capcana mercenarilor” (1981) pentru realizarea tehnică. Econom din punct de vedere narativ, corect ca regie, relatează urmările imediate ale unui masacru petrecut în Transilvania cu puțin timp înaintea Unirii Principatelor din 1918. Fără să fie nici mai precis istoric decât media filmelor lui Nicolaescu, nici mai ferit de clișee naționaliste (și deci alienându-i pe spectatorii foarte sensibili la așa ceva), ca spectacol popular, e destul de bine construit cât să fie antrenant. (citește toată cronica)