Pavel Șușară – o retrospectivă a plasticii românești în 2016

Cultura

3 / 2017

|

Fotografie de la expoziția Mihai Olos, MNAC 10.11.2016 – 08.10.2017. (c) MNAC

Alte articole despre :
| | Pavel Șușară

| cronica | pictura |

Nicu Ilie vă recomandă:
Un an bun nu se judecă după realizări, ci după dimensiunea eşecurilor | Pavel Șușară | în Cultura, 3 / 2017
Criticul de artă Pavel Șușară face o trecere în revistă a principalelor realizări și eșecuri din 2016 în domeniul artelor plastice, în fereastra de interes a articolului făcându-și loc pledoaria pentru crearea unui muzeu de artă modernă, concluziile eșecului subscripției publice pentru „Cumințenia pământului”, revirimentul relativ al pieței de artă (cu Grigorescu și Ghenie în plan-detaliu), dar și o enumerare de expoziții importante din 2016 (unele încă în desfășurare).
Pavel Șușară | Primul eșec este unul istoric, pe care 2016 l-a moștenit și a avut grijă să-l transmită deja mai departe, și se referă la incapacitatea noastră cronică de a crea un Muzeul de Artă Modernă care să coaguleze și în care să se regăsească cea mai importantă perioadă din întreaga istorie a artei românești; anume imensa producție artistică din momentul avangardelor istorice, primele decenii ale secolului XX, și până astăzi (...). Între Muzeul Național de Artă și Muzeul Național de Artă Contemporană se întinde un imens pustiu în care un veac de artă românească, de o valoare încă nedeterminată, colapsează dramatic. (...) În ceea ce privește evenimentele mari, care se așează deasupra jocurilor de piață, ar fi de remarcat, în afara redeschiderii Muzeului de Artă din Iași și de consolidarea Centrului de Cercetare Constantin Brâncuși de la Târgu Jiu, organizarea a patru expoziții importante. Trei dintre ele au avut un caracter retrospectiv-monografic: Mihai Olos și Nistor Coita, la MNAC, prin care muzeul sugerează și o apropiere de spațiul modernității, și Maxim Dumitraș, la Muzeul de Istorie din Târgu Jiu. Cea de-a patra expoziție a fost un amplu eseu al Monicăi Enache, de la Muzeul Național de Artă, asupra realismului socialist în diversele lui ipostaze. Cercetarea amănunțită a artei oficiale și propagandistice repune în discuție acest fenomen, pentru prima dată în ultimele trei decenii, cu o detașare obligatorie, dar și cu o înțelegere nuanțată și fără prejudecăți.
Pavel Șușară – o retrospectivă a plasticii românești în 2016 | | Citește mai departe |

ePaper / PDF – pag 21

Print Friendly
Cuvinte cheie: |
| Alte recomandări din presa culturală
|