Denis, o minune de adolescent

Print Friendly, PDF & Email
Spectacol | Autor: B-Critic | 29 septembrie 2016 |

În cadrul Festivalului TeenFest, organizat de Teatrul Excelsior, o altă piesă a autoarei Elise Wilk, Exploziv, producție a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova, a putut fi urmărită în după-amiaza zilei de 27 septembrie la Sala Mică a Teatrului Naţional Bucureşti. Regizorul Andrei Măjeri împreună cu dramaturgul Elise Wilk şi actorii Teatrului Naţional Craiova au invitat spectatorii în sala de clasă a unor elevi de liceu.

Şi pentru că suntem la TeenFest asistăm la o altă poveste cu şi despre adolescenţi, în care accentul cade pe dorinţa tuturor colegilor, şi nu numai, de a intra în graţiile idolului clasei. Pentru a-şi atinge acest scop personajele încalcă reguli, credinţe şi principii după care viaţa lor se ghidase până la apariția în peisaj a nonconformistului Denis. Modul de viaţă liber al acestuia îi fascinează pe colegi, aşa că toate fetele se îndrăgostesc de el şi toţi băieţii încearcă să-i fie pe plac. Până şi profesorii şi psiholoaga şcolii se ,,agaţă” de acest băiat pe care îl percep ca pe un fel de ,,punct de sprijin” sau ,,gură de aer proaspăt” în viaţa lor. Bucuria oferită de iluzia unei vieţi libere, fără prea multe constrângeri şi griji în ce priveşte viitorul le este spulberată de sfârşitul tragic al colegului lor Penteu, şeful clasei şi fiul psiholoagei liceului.

Se pare că această ,,ieşire din tipare” nu a putut fi gestionată corect de către toţi cei implicaţi, astfel încât sinuciderea adolescentului (coleg, elev şi fiu) îi retrimite la sentimentele de nesiguranţă şi teamă de viitor. Actorii Nataşa Raab, Marian Politic, Romaniţa Ionescu, Raluca Păun, Ioana Manciu, Monica Ardeleanu, Cătălin Niculeasa, Alex Calangiu, Ştefan Cepoi, Andrei Ştefănescu şi scenografa Alexandra Panaite au contribuit cu multă imaginaţie, dăruire şi entuziasm la construirea unui mediu familiar adolescenţilor spectatori.


Un text de Alexandrina Codarcea şi Xenia Zileriu, studente la Facultatea de Teatrologie Târgu Mureș.

Articolul este rezultatul unei colaborări între B-Critic și Festivalul de Teatru pentru Adolescenţi TeenFest 2016. Proiect coordonat de Cristina Rusiecki.

untitled-1

\"12705780_181958832171220_191008139160003995_n\"

cronici

Tensiunea dramatică, stilul simplu și alert, soluţiile scenice ingenioase, conflictul central ce crește și crește până când explodează, smulge din inerție, traversează sedimentările mitului și recuperează imaginea zeului în cultura populară; iar în anumite momente pe scenă se produce o alchimie ce explică marea adorație cum ar fi dansul final al lui Denis, revoltă a vitalității împotriva morții.

Daniela Firescu, Dionysos superstar, în Ramuri, nr. 2 / febr. 2016, Revista Ramuri

Andrei Măjeri, regizor nu doar tânăr, ci şi cultivat, care a colaborat cu Elise Wilk încă din etapa elaborării textului dramatic, a exploatat în chip remarcabil aliajul de realism, mit şi simbol din care e făcută piesa. Curgerea faptelor e contrapunctic marcată de ruperi faptice, abil plănuite, de acţiuni învăluite în semnificaţii secunde, minuţios elaborate, de trimiteri simbolice la puteri instauratoare de sensuri superioare, de gradul al doilea ori al treilea.

Mircea Morariu, Mit și contemporaneitate, în Adevărul, 17 febr. 2016