Un om. Toate emoțiile. Homo Americanus

Print Friendly, PDF & Email
Spectacol | Autor: B-Critic | 29 ianuarie 2017 |
Foto Adi Bulboacă

UN ARTICOL DE ALEXANDRA PASCU

„We’re all living in America” se auzea pe fundal când Paul Cimpoieru, regizorul și performerul spectacolului Homo Americanus a intrat pe scena Teatrului LUNI de la Green Hours. Ce s-a petrecut mai departe m-a captivat instant.

Performerul izbucnește într-un dans al comunismului, unul din care reiese frustrarea unui om captiv. De fiecare dată când vrea să iasă se izbește de un zid. El nu trăiește în America, ci într-o închisoare comunistă imensă, România. Spectacolul se apropie ușor de momentul Revoluției, oprindu-se asupra finalei din Cupa Campionilor din 1986, dintre Steaua și Barcelona, când Paul stă închis în cameră, în fața televizorului. De unde, în acel moment, nu mai răsună vocea agasantă a dictatorului, ci voci de bucurie și strigăte dintr-o lume liberă: Steaua câștigă.

Trei ani mai târziu, Paul trăiește momentul Revoluței tot din camera sa, un moment incredibil la care nici nu visa. Însă discursul lui Ceaușescu este întrerupt, iar continuarea o cunoaștem cu toții. Din toate aceste momente nu lipsesc dansul și pantomima. Lui Paul i-am auzit glasul numai de câteva ori de-a lungul spectacolului, fapt ce sporește parcă și mai tare atracția lui Homo Americanus și pune accent pe emoția transmisă prin gesturi, prin mimică, prin dans. Decorul lipsește aproape în totalitate, dar cine are nevoie de el când în mintea ta deja au fost create tot mobilierul și obiectele de care era nevoie prin mișcările iscusite ale performerului?

Spectacolul nu duce lipsă de umor, căci în America sunt multe de încercat. Multe încercări pe care a trebuit să le ducă în spate au fost redate în mod ludic, în interacțiune cu publicul. Lucrează ca spălător de vase și chelner, dar și petrece în libertatea și diversitatea de care s-a lovit când a intrat în America.

Practic, într-o oră și puțin se desfășoară în fața publicului o viață plină de contraste în două regimuri politice, în două culturi total diferite – viața unui om care se descoperă, descoperind lumea din jur. Mai mult decât ce în acest spectacol este important cum, pentru că publicul nu asistă la o simplă înșiruire de evenimente, ci la o mulțime de emoții transmise cu iscusință. Paul Cimpoieru spune în descrierea spectacolului că Homo Americanus ar fi „un fel de emotions in motion”. Dacă mergeți la spectacol, îi veți da dreptate.

 

Homo Americanus

Compania de Teatru Two of Us

Regie și interpretare Paul Cimpoieru