Gold - Goana după aur

SUA, 2016

Uneori 50% înseamnă zero, alteori 15/2, alteori unu la mie, alteori câteva mii la sută. (Indici, coeficienți, diluții, randamente, marje.) Într-o lume plină de cifre, un om se-apucă să sape după aur. E dintr-o familie de mineri, dar nu sapă cu târnăcopul, ci cu mașini ce costă sute de mii de dolari. Se profilează un zăcământ gigantic. Iar, de-aici încolo, săpăturile, foreza, concasorul - niciun utilaj nu mai are nimic de spus. Totul e pe cifre: brute, concrete, cardinale, procente, puncte, părți, rații. Și, cel mai mult și mai mult, numere ordinale. Toți vor întâietatea și nici nu mai contează primul din ce. 

Un film cu aur - primim continuu dovezi de la Chaplin încoace - e un film despre lăcomie. Nici „Gold” nu face excepție. Dar, ancorat în mileniul 3 prin textură, „Gold” e și un film despre fake news, și anume despre faptul că oamenii vor folosi mereu orice scuză pentru a crede veștile convenbile.

În rolul principal, McConaughey, hidos fizic, cu plusuri și minusuri ca interpretare (își folosește carisma naturală, dar nu prea înțelege personajul și îl face șablonard-onctuos). O notă și pentru Corey Stoll, în rol de mare finanțist; figura de killer îl ajută să umplă cu succes rolul, deși liniile din scenariu nu sunt cine știe ce. Regia e semnată de Stephen Gaghan, scenarist de meserie, remarcat prin filme cu conținut politic precum „Syriana”, „Trafic” (2000) sau „Rules of Engagement”. 

Cinematografia este segmentul creativ care merge fără reproș în acest film, imaginea fiind semnată de Robert Elswit (angajat în anii trecuți în capodopere ca „There Will Be Blood” și„Nighcrawler”).

Filmul „Gold” nu e tocmai o mină de aur, dar nici un crah: a costat 3,5 milioane, are deja încasări de peste 7.  Atât am avut de zis.

Regia: Stephen Gaghan

Cu: Matthew McConaughey, Edgar Ramírez, Bryce Dallas Howard, Corey Stoll, Joshua Harto, Frank Wood, Bhavesh Patel

Scenariu: Patrick Massett, John Zinman