conform indicelui de popularitate de pe IMDB.com

măsurat la data de 17 august 2018

FILME ROMÂNEȘTI

cu notorietate internațională

BACALAUREAT (2016)
În regia lui Cristian Mungiu, filmul a primit premii importante la Cannes, Cezar, European Film Awards ș.a.

Vezi cronica filmului Bacalaureat

4 LUNI, 3 SĂPTĂMÂNI ȘI 2 ZILE (2007)

Pe scurt, „4, 3, 2”, în regia aceluiași Cristian Mungiu, filmul atinge o problematică profund umană, aceea a avortului (și a dreptului femeii de a dispune de propriul corp), un subiect ce își va păstra actualitatea multe decenii de aici înainte.

DUPĂ DEALURI (2012)

Tot în regia lui Cristian Mungiu, tot un film cu multe premii internaționale, filmul ridică problema libertății individuale în interiorul unui alt sistem autoritar, cel eremit.

Trailer în top filme 2012

MOARTEA DOMNULUI LĂZĂRESCU (2005)

În regia lui Cristi Puiu, a fost primul film cu impact internațional realizat de regizorii NVR, tema filmului fiind lipsa de umanism a sistemelor medicale din estul Europei și, implicit, a statelor din zonă.

vezi online filmul Moartea domnului Lăzărescu

SIERANEVADA (2016)

Realizat de Cristi Puiu, filmul, portretizând o familie la un parastas, reușește să descrie pulverizarea societății în grupuri de opinii și interese divergente.

vezi cronici

ANA, MON AMOUR (2017)
O poveste de dragoste, în regia lui Călin Peter Netzer, pe scenariul lui Cezar Paul-Bădescu. Câștigător al Ursului de Argint, Berlin 2017.

vezi Filme românești din 2017

1.098

filme românești pe IMDB

3.729

de filme turnate în România

SUCCESE DE BOX-OFFICE

Supliment la Noul val

Nunta mută (2008)
Ce te faci când ziua nunții pică în doliul declarat după moartea lui Stalin? O comedie cu note absurde, cu unele minusuri narative, dar cu scene de un mare amuzament - și o mare valoare simbolică. vezi filmul online
Inimi cicatrizate (2016)
În regia lui Radu Jude, autor cu un stil personal, în marginea NVR, „Inimi cicatrizate” este o adaptare după Max Blecher, unul dintre cei mai nedreptățiți autori români în istoriile literare. Vezi cronici
Charleston (2017)
Film de autor semnat de Andrei Crețulescu (debut în lungmetraj), este o ciudată poveste de dragoste, care duce într-o cu totul altă zonă motivul clasic al triunghiului amoros.

Direct în top

Filme recente care au intrat direct în topul popularității.

Alice T. (2018)

Radu Muntean documentează criza adolescenței printr-un subiect centrat pe conflictul dintre o mamă și o fiică în momentul în care aceasta din urmă rămâne însărcinată și vrea să păstreze copilul.

Un pas în urma serafimilor (2017)

În regia lui Daniel Sandu, filmul descrie - însă cu un discurs lipsit de încrâncenare, luminos și pe alocuri vesel - conflictul de valori și metode dintre generații, în cadrul, din start restrictiv, al relațiilor dintr-un internat al unui seminar teologic din provincie. vezi cronici și alte articole

Pororoca (2017)

Semnat de Constantin Popescu (care debutase în filmul de grup „Amintiri din Epoca de Aur”, coordonat de Cristian Mungiu), filmul spune povestea unei familii după ce fiica acesteia a dispărut fără urmă într-un parc. vezi pe b-critic informații despre Proroca

Îmi este indiferent daca în istorie vom intra ca barbari (2018)

Filmul din 2018 a lui Radu Jude tratează frontal o temă pe care istoriografia oficială a făcut totul ca să o șteargă din cărți - aceea a purificărilor etnice care au avut loc pe frontul de est în timpul ultimului război mondial.

#Selfie69 (2016)

Regizorul Cristina Jacob a reușit un film fără pretenții festivaliere, dar care a devenit filmul românesc cu cei mai mulți spectatori în sălile de cinematograf. O comedie ușoară, care amestecă povești de dragoste și scheme narative specifice filmelor dedicate celor tineri, „#Selfie69” este o continuare, și parțial un remake, al filmului „Selfie” (2014), realizat de aceeași echipă și care, de asemenea, fusese în topurile de audiență.

Pozițiile 15-25

exclusiv filme M3

15. Comoara (2015), regia Corneliu Porumboiu

16. A fost sau n-a fost? (2006), regia Corneliu Porumboiu

17. Octav (2017), regia Serge Ioan Celebidachi

18. Periferic (2010), regia Bogdan George Apetri

19. Două lozuri (2016), regia Paul Negoescu

20. Eu când vreau să fluier, fluier (2010), regia Florin Șerban

21. Amintiri din epoca de aur (2009), regia Hanno Höfer, Răzvan Mărculescu, Cristian Mungiu, Constantin Popescu, Ioana Uricaru

22. Ilegitim (2016), regia Adrian Sitaru

23. Lumea e a mea (2015), regia Nicolae Constantin Tănase

24. Hawaii (2017), regia Jesús del Cerro

25. Aferim! (2015), regia Radu Jude

De la 26 la 39

26. ...Mama ei de tranziție!?! (2012)
r. Cristina Nichituș

27. Câteva conversații despre o fată foarte înaltă (2018)
r. Bogdan Theodor Olteanu

28. 6.9 pe scara Richter (2016)
r. Nae Caranfil

29. Veronica (1973)
r. Elisabeta Bostan

30. Vlad Țepeș (1979)
r. Doru Năstase

31. Aurora (I) (2010)
r. Cristi Puiu

32. Moromeții (1987)
r. Stere Gulea

33. Joi, după crăciun
r. Radu Muntean

34. Când se lasă seara peste București sau metabolism (2013)
r. Corneliu Porumboiu

35. Biblioteca Pascal (2010)
r. Szabolcs Hajdu

36. Filantropica (2002)
r. Nae Caranfil

37. Dintii (2017)
r. Rares H. Stoica

38. Restul e tăcere (2007)
r. Nae Caranfil

39. De ce eu? (2015)
r. Tudor Giurgiu

sursa datelor brute: IMDB

De la 40 la 49

40. Meda sau Partea nu prea fericita a lucrurilor (2017)
r. Emanuel Pârvu

41. Câini (2016)
r. Bogdan Mirică

42. Soldații. Poveste din Ferentari (2017)
r. Ivana Mladenovic

43. Mihai Viteazul (1970)
r. Sergiu Nicolaescu

44. Selfie (2014)
r. Cristina Jacob

45. Poziția copilului (2013)
r. Călin Peter Netzer

46. Polițist, adjectiv (2009)
r. Corneliu Porumboiu

47. Terminus paradis (1998)
r. Lucian Pintilie

48. Dacii (1966)
r. Sergiu Nicolaescu

49. Reconstituirea (1970)
r. Lucian Pintilie

Note personale

Topul popularității dă direcții și consacră fenomene. Un top personal nu ar include niciodată filme submediocre precum „Vlad Țepeș” sau „Dacii” și ar acorda bonusuri unor producții care au avut un rol major în definirea cinematografului românesc („Pădurea spânzuraților”), limbajului și tematicii acestuia („Reconstituirea”). Trecând peste gustul epocii care, pe bună dreptate, favorizează autori recenți - cinematografia universală, nu doar cea românească, ajungând o artă completă abia după 2000, când s-au generalizat tehnici și tehnologii esențiale - și de alte fenomene specifice întocmirii unui asemenea top, remarc că unii autori sunt defavorizați de data lansării filmelor lor (Pintilie, Daneliuc, Gabrea, chiar Nemescu și Caranfil, dar și alții) și că filme de mare valoare au fost trase în jos de lipsa lor de vizibilitate în ultimul deceniu. În acest timp, alte producții, „Dinții”, de exemplu, sau „Hawaii”, ca să nu amintim de „Gangster în Morteni”, sunt favorizate strict de metodologia de calcul. Totuși, în ansamblul său, topul este unul funcțional, conturând o imagine plauzibilă asupra cinematografiei din România, din punctul de vedere al publicului.

50-101

50. Marfa și banii (2001)
r. Cristi Puiu

51. Occident (2002)
r. Cristian Mungiu

52. Afacerea Est (2016)
r. Igor Cobileanski

53. Toată lumea din familia noastră (2012)
r. Radu Jude

54. Balanța (1992)
r. Lucian Pintilie

55. Breaking News (2017)
r. Iulia Rugină

56. Loverboy (2011)
r. Cătălin Mitulescu

57. Boogie (2008)
r. Radu Muntean

58. Kidnapped in Romania (2016)
r. Carlo Fusco

59. O vara de neuitat (1994)
r. Lucian Pintilie

60. Ghinionistul (2017)
r. Iura Luncașu

61. Nea Marin Miliardar (1979)
r. Sergiu Nicolaescu

62. Asfalt tango (1996)
r.  Nae Caranfil

63. Legături bolnăvicioase (2006)
r. Tudor Giurgiu

64. Fixeur (2016)
r.  Adrian Sitaru

65. Medalia de onoare (2009)
r. Călin Peter Netzer

66. Un prinț și jumătate (2018)
r. Ana Lungu

67. 141 A.D Misiune în Dacia (2018)
r. Octavian Repede

68. Un etaj mai jos (2015)
r. Radu Muntean

69. Orient Express (2004)
r. Sergiu Nicolaescu

70. Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii (2006)
r. Cătălin Mitulescu

71. Ma-ma (1976)
r. Elisabeta Bostan

72. Rocker (2012)
r. Marian Crișan

73. București NonStop (2015)
r. Dan Chișu

74. Cel mai iubit dintre pământeni (1993)
r. Șerban Marinescu

75. Mamaia (2013)
r. Jesús del Cerro

76. Autoportretul unei fete cuminți (2015)
r. Ana Lungu

77. Maria (2003)
r. Călin Peter Netzer

78. Pescuit sportiv (2008)
r. Adrian Sitaru

79. Hârtia va fi albastră (2006)
r. Radu Muntean

80. Dragoste 1: Câine (2018)
r. Florin Șerban

81. După-amiaza unui torționar (2001)
r. Lucian Pintilie

82. Despre oameni și melci (2012)
r. Tudor Giurgiu

83. Minte-mă frumos (2012)
r. Iura Luncașu

84. Capace (2017)
r. Sorin Marin

85. Povestea unui pierde-vară (2018)
r. Paul Negoescu

86. Cea mai fericită fată din lume (2009)
r. Radu Jude

87. Nemuritorii (1974)
r. Sergiu Nicolaescu

88. Marița (2017)
r. Cristi Iftime

89. Undeva la Palilula (2012)
r. Silviu Purcărete

90. Orizont (2015)
r. Marian Crișan

91. Gangster in Morteni (2017) (!)
r. Colonelu Morteni

92. Portretul luptătorului la tinerețe (2010)
r. Constantin Popescu

93. Secretul Fericirii (2018)
r. Vlad Zamfirescu

94. Un studio în căutarea unei vedete (1988)
r. Nicolae Corjos

95. Yet to Rule (2018)
r. Mihaela Popescu

96. Dincolo de calea ferată (2016)
r. Cătălin Mitulescu

97. Columna (1968)
r. Mircea Drăgan

98. Dublu (2016)
r. Catrinel Dănăiață

99. Brigada Diverse intră în acțiune (1970)
r. Mircea Drăgan

100. Examen (2003)
r. Titus Muntean

101. Marilena de la P7 (2006)
r. Cristian Nemescu

Listă suplimentară

Filme remarcabile care nu au prins topul (ordinea e aleatorie).