Un articol de Simina Popa și Claudiu Sfirschi-Lăudat



Când am început să-mi fac eu cu adevărat spectacolele, să pot să redau prin actori, prin limbajul scenic, prin scenografie, prin video, lumea din capul meu, abia atunci am simțit că oau, oau, asta chiar e o meserie foarte mișto!
PODCAST
Gabriel Sandu este un dramaturg care lucrează la scenă, un regizor fidel lumii din mintea sa și un actor care pune prea multe întrebări — căprioarele și înghețata veți afla singuri unde se încadrează.
Fragmentele din podcast fac parte din spectacolul:
Dușmănie. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor - text și regie de Gabriel Sandu, Teatrelli, București.
Mulțumiri lui Gabriel Sandu pentru că ne-a pus la dispoziție materialul audio din spectacol.
Această prezentare necesită JavaScript.
Dușmănie. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor
Cu: Rodica Mandache, Edith Alibec și István Téglás (cu apariția specială a regizoarei de film documentar Mona Nicoară)
Producție video: Ana Cârlan
Scenografie: Raluca Alexandrescu
Muzica: Xenti Runceanu
DOP filmare: Mihai Ionescu
Lumini: Ștefan Vasilescu
Video Credits înregistrări Revoluție: Andrei Ujică (Videogramele unei revoluții).
O producție Teatrelli
Fotografii de Adi Bulboacă
Experiența de a fi dramaturg a fost mult mai rewarding pentru mine decât cea de actor, în sensul în care am tratat subiecte care mă interesau foarte tare, ceea ce nu se întâmpla, ca actor.

„Dușmănie” (fragment)
Există riscul să pierzi din obiectivitate atunci când ești pe propriul text?
Cred că dimpotrivă, pentru că eu nu scriu texte care sunt neapărat gata de jucat. Eu scriu texte care mai au nevoie întotdeauna de lucru la scenă, pentru că eu vin de la scenă, de fapt, spre dramaturgie.
Această prezentare necesită JavaScript.
Tatăl meu, preotul
Distribuția:
Preotul Dănuț : Valeriu Andriuță
Preoteasa : Mihaela Teleoacă
Andrei: Andrei Sabău
Bostan: Vlad Nemeș
Reprezentantul Coaliției / Reporterul / Săteanul : Bogdan Nechifor
Regia : Elena Morar
Scenografia, decorul și costumele : Alexandra Panaite
Video: Ana Cârlan
Sound Design: Andrei Mihai
Light Design: Marius Nițu
Durata: 2 h (fără pauză)
Producție a Apollo111, București
Fotografii de Adi Bulboacă
GABRIEL SANDU
Regizor / dramaturg / jurnalist
Gabriel Sandu (n. 1988) este regizor, dramaturg și jurnalist. A absolvit Masteratul de scriere dramatică de la Universitatea de Arte din Târgu Mureș, iar în prezent este doctorand al Facultății de Teatru din cadrul Universității Babeș Bolyai din Cluj.
O parte considerabilă a pieselor de teatru pe care le-a scris și regizat se bazează pe subiecte investigate anterior în munca sa de jurnalist. Unul dintre cele mai elocvente exemple este piesa Tatăl meu, preotul, inspirată de cazul real al unui preot care militează împotriva homosexualilor, în timp ce propriul său fiu este gay. Piesa a fost montată de două ori, întâi la Teatrul Național din Târgu Mureș, în regia Letei Popescu, apoi la Teatrul Apollo111, în regia Elenei Morar. Ambele spectacole au fost selectate în numeroase festivaluri de teatru, cel din urmă făcând parte din selecția oficială a Festivalului Național de Teatru 2018. Gabriel a fost nominalizat pentru dramaturgia spectacolului Tatăl meu, preotul în cadrul Bucharest Fringe Festival.
Una dintre cele mai recente producții ale sale, Uitasem, scrisă și regizată la POINT din București, spune povestea unui copil crescut să creadă că este Iisus Hristos și s-a jucat cu casa închisă din luna noiembrie 2019 până în prezent; s-a bucurat de o primire critică foarte bună, cu cronici pozitive în publicații precum Libertatea, Dilema Veche sau pe Liternet. Actorii spectacolului, Edith Alibec și Nicholas Cațianis au câștigat două dintre cele trei premii oferite de ediția Bucharest Fringe Festival 2020. Uitasem a mai primit o recunoaștere semnificativă din partea Festivalului de arte performative Caleido, fiind unul dintre cele două show-uri selectate în urma unui open call național.
Cea mai recentă producție scrisă și regizată de Gabriel Sandu a avut loc la Teatrelli din București și poartă titlul Dușmănie. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor, avându-i în distribuție pe Rodica Mandache, Edith Alibec și Istvan Teglas. În prezent, Gabriel dezvoltă, împreună cu Catinca Drăgănescu, un spectacol inspirat din viața Mihaelei Runceanu, la Teatrul Apollo111 din Capitală.
De asemenea, Gabriel a câștigat Marele Premiu pentru textul Iulia, biata de ea, în 2018, la Festivalul de Monodrame de la Bacău, și o nominalizare pentru cea mai bună piesă cu Uitasem, la concursul Focus Drama din Satu Mare. În iulie 2018, piesa Cine a chemat fasciștii la noi în teatru? a fost citită, în limba catalană, la Sala Beckett din Barcelona, în cadrul Obrador D’estiu, unul dintre cele mai reputate programe pentru dramaturgia contemporană din Europa.
În 2008, piesa sa de debut, Căprioare, a primit două recunoașteri: Premiul DramAcum 5 și Premiul „Mari Speranțe”, în cadrul Festivalului Comediei Românești (FestCo). Începând cu anul 2017, este unul dintre dramaturgii români selectați să facă parte din platforma internațională Fabulamundi.
Gabriel are o largă experiență în teatru, lucrând în diverse forme de producții, de la teatrul de tematică socială la formula divised (Europes, coordonat de Armel Roussel la Teatrul Național din Bruxelles, Belgia, sau Lucrător 2.0, regizat de Ioana Păun la Fabrica de pensule din Cluj).
În 2008 a participat la o serie de performance-uri și happening-uri în cadrul Centrului Național al Dansului București, iar în 2017 a fost nominalizat la premiile CNDB pentru cronica de dans.
În calitate de jurnalist pentru diferite publicații, cum ar fi VICE sau Brrlog.com, Gabriel a câștigat, în septembrie 2017, fellowship-ul profesional Digicomnet, oferit de Departamentul de Stat SUA, o distincție oferită pentru 16 jurnaliști dintre cei 600 de aplicanți din întreaga lume, și o bursă din partea Fundației Friends for Friends. Este unul dintre editorii-fondatori ai platformei media Brrlog.
Gabriel este, de asemenea, un educator pasionat, lucrând cu tineri, din 2009 până în prezent, prin Asociația Forumul Tinerilor, unde ține ateliere de dezvoltare personală pentru adolescenți din medii extrem de diferite.

Scriitorul de teatru e oricum un tip de scriitor mult mai angrenat social decât scriitorii de romane sau poeții.
Această prezentare necesită JavaScript.
Uitasem
Distribuție: Nicholas Cațianis, Edith Alibec, Andrei Raicu (muzică live)
Scenografie: Andra Manea
Sound design: Andrei Raicu
Video: Ana Cârlan
Light design: Dragoș Petrișor
Ilustrații: Andrei Popa
Text și regie: Gabriel Sandu
Fotografii de Adi Bulboacă
Texte de Gabriel Sandu:
- Căprioare sau Bambies
- Tatăl meu, preotul – text disponibil pe Liternet, în volumul colectiv 5 din 5 piese de teatru (Drama 5, Reactor, Liternet, 2017)
- Cine a chemat fasciștii la noi în teatru?
- Iulia, biata de ea
- Uitasem
- Dușmănie. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor
Referințe
Pe Gabriel Sandu îl poți citi și pe Vice.com:
https://www.vice.com/ro/contributor/gabriel-sandu
Interviu cu Gabriel Sandu, realizat de Alexa Băcanu / Liternet.ro, 2016
https://atelier.liternet.ro/articol/17226/Alexa-Bacanu-Gabriel-Sandu/In-teatru-timpul-mi-se-pare-prea-scurt-pentru-ce-nu-e-esential.html
Fabula Mundi:
https://www.fabulamundi.eu/ro/gabriel-sandu-2/
Tatăl meu, preotul
Interviu cu Gabriel Sandu, realizat de Alexandra Badicioiu Matei / IQads.ro, 2018
https://www.iqads.ro/articol/41789/gabriel-sandu-despre-tatal-meu-preotul-a-inceput-intr-un-bar-din-bucuresti-cand
„«Tatăl meu, preotul» — FITN6”
de Nona Rapotan / Bookhub.ro, 2019
https://bookhub.ro/tatal-meu-preotul-fitn6/
„«Tatăl meu, preotul» – o poveste şi-atât”
de Alina Epîngeac / Yorick.ro, 2018
https://yorick.ro/tatal-meu-preotul-o-poveste-si-atat/
„Un transfer nu tocmai favorabil”
de Mircea Morariu / Adevarul.ro, 2018
https://adevarul.ro/cultura/teatru/untranfer-nu-tocmai-favorabil-1_5b03a5badf52022f75455f7a/index.html
„Tatăl meu şi Tatăl nostru”
de Oana Stoica / Dilemaveche.ro, 2018
https://dilemaveche.ro/sectiune/arte-performative/articol/tatal-meu-si-tatal-nostru
„Dilemă morală — Tatăl meu, preotul”
de Bogdan Burileanu / Liternet.ro, 2018
https://agenda.liternet.ro/articol/22552/Bogdan-Burileanu/Dilema-morala-Tatal-meu-preotul.html
Textul Tatăl meu, preotul este disponibil pe Liternet.ro:
https://editura.liternet.ro/carte/338/Ana-Turos-Livia-Stoica-Gabriel-Sandu-Inna-Cebotari-Alexandra-Pazgu/5-din-5-piese-de-teatru.html
Uitasem
„De vorbă cu Gabriel Sandu, scenarist şi regizor, despre spectacolul «Uitasem»”
de Gruia Dragomir / unsitedemuzica.ro, 2020
https://www.unsitedemuzica.ro/special/De-vorba-cu-Gabriel-Sandu-scenarist-si-regizor-despre-spectacolul-Uitasem-Muzica-pentru-multi-dintre-noi-e-cea-mai-puternica-p9408
„Evanghelia după Iisus”
de Oana Stoica / Dilemaveche.ro, 2019
https://dilemaveche.ro/sectiune/arte-performative/articol/evanghelia-dupa-iisus
„«Uitasem», oare, tristeţea?”
de Alina Epîngeac / Amfiteatru.ro, 2020
https://amfiteatru.com/2020/10/28/uitasem-oare-tristetea/
Dușmănie. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor
Despre spectacol:
https://amfiteatru.com/2020/09/25/dusmanie-e-ceva-vindecator-in-a-le-da-oamenilor-un-obiect-al-urii-lor-in-premiera-la-teatrelli/
„Despre dușmănie și obiectele urii”
de Nona Rapotan / Bookhub.ro, 2020
https://bookhub.ro/despre-dusmanie-si-obiectele-urii/
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.