3-25 septembrie 2016
Vioară, violoncel, pian, compoziție
Pentru ca timpul să nu ni se pară prea lung în așteptarea bianualului Festival Enescu și pentru ca publicul să acorde mai multă atenție numelor noi, de tineri, organizatorii au avut buna idee de a plasa tradiționalul Concurs Enescu în anii intermediari.
Astfel, s-au încheiat de curând câteva concerte ale foștilor laureați, dar și concertele celor pe care i-am descoperit abia acum în concurs (desfășurat pentru prima oară la Ateneu deja începând cu etapa a II-a, ceea ce a stimulat în mod deosebit nivelul recitalurilor individuale).
Numele premianților merită reținute, căci vor reveni în România, dar și ale celor care au ocupat locul doi sau trei, de multe ori chiar mai aplaudați. Astfel, deși la violoncel premiul I a fost acordat americanului Zlatomir Fung, care, la numai 16 ani, a uimit prin tehnica și înțelegerea unei piese enesciene rarissim cântate, audiența a fost cucerită în mod special de cea care a luat premiul II, Anastasia Kobekina, nu doar pentru abordarea deopotrivă profundă și jucăușă a concertului de Elgar, ci și pentru performanțele impecabile din primele etape.
La vioară, premiul I a fost acordat tinerei Gyehee Kim, din Coreea de Sud, dar sala l-a aplaudat cel puțin la fel de entuziast pe deținătorul premiului II, Donghyun Kim (și el din Coreea de Sud), care s-a încumetat să cânte în concurs Concertul pentru vioară de Beethoven.
La pian, laurii au fost obținuți de Victoria Vassilenko din Bulgaria (care a interpretat admirabil în finală Concertul nr. 1, op. 15, de Brahms), însă cu siguranță ascultătorii nu-l vor uita nici pe cel care a luat doar locul trei, Danor Quinteros din Chile, care și-a sacrificat cu generozitate timpul de studiu pentru a-și acompania colegii din concursul de vioară (obținând astfel un premiu special din partea juriului de vioară).
Între zeci de concurenți, secțiunea „Compoziție” i-a avut drept câștigători pe Tian Tian din China (la categoria „Muzică simfonică”), iar la „Muzică de cameră”, pe Caterina di Cecca din Italia.
Cât despre interpreții din România, care nu au depășit în acest an etapa a doua, merită reținute, în așteptarea performanțelor viitoare, cel puțin numele violonceliștilor Octavian Lup și Ion Storojenco, precum și al violonistei Ioana Cristina Goicea.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.