„Mulțumiți – Nemulțumiți”, un scurt peisaj subReal la Art Safari

Print Friendly, PDF & Email
Arte | Autor: Nicu Ilie | 30 mai 2017 |

„Mulțumiți - Nemulțumiți”. Două recipiente cu lumânări (ele se numesc cumva, e vina mea că nu știu cum), ca la intrarea în biserici pentru vii și pentru morți. Nu am o lumânare la mine și nici nu văd vreun paracliser prin preajmă de la care să cumpăr. Dar nici nu știu unde aș aprinde-o. La mulțumiți, pentru că mi-a plăcut opera de artă a celor de la subReal, sau la nemulțumiți, fiindcă sunt atâtea lucruri ce mă nemulțumesc la Bucureștiul de azi, în care opera lor își are rădăcinile. La mulțumiți pentru că așa mă simt după ce am văzut display-ul de artă contemporană de la etajul 3 al Palatului Kretzulescu, sau la nemulțumiți, pentru sufletul celor ce nu cunosc arta contemporană, nu o plac și nu o acceptă. Am rezerve, totuși, și să pun o candelă în grătarul ce închipuie o catedrală a neamului, simplu vanitas al unei epoci care, trăind în ritmuri tot mai accelerate, își găsește tot mai rău cadența. Dar și în grătarul ce reproduce silueta fascistoidă a Casei Poporului. Ambele sunt forme ale alienării în forțe și în puteri de nestăpânit, ostile micului individ, dar și marelui spirit transistoric. După mine, etichetele atașate celor două instalații puteau foarte bine să fi fost vițeversa, după cum, la fel de bine, au fost și corect distribuite. Mulțumire și nemulțumire sunt doi nori de ceață în România de azi, iar ei pot lua orice forme se întâmplă.

Lucrarea face parte din expoziția Notes on a Landscape, curatoriată de Wim Waelput.

subReal este compus din artiștii Călin Dan, Iosif Kiraly și Dan Mihălțianu. Gruparea activează din 1990 și a avut, constant, un discurs cu multiple valențe - artistice, politice, sociale. Majoritatea operelor realizate sunt instalații, dar și fotografie sau video art.