Fumul de ţigară, al treilea val

Print Friendly
Carte | Autor: Carmen Corbu | 16 septembrie 2016 |

Războiul mondial al fumătorilor, Marin Mălaicu-Hondrari

…Nu semănau deloc cu cei care veneau în Camarile din Uniunea Europeană, cei care coborau din avioanele particulare, îşi cumpărau pachetele de ţigări atît de mult rîvnite, urcau înapoi în avioanele lor şi gata, se întorceau acasă, în ţările lor din Uniunea Europeană unde pufăiau mai mult sau mai puţin pe ascuns. Nu, clienţii mei în primul rînd nu erau bogaţi…

coperta1

Titlu: Războiul mondial al fumătorilor
Autor: Marin Mălaicu-Hondrari
Editura: Polirom

Anul apariţiei: 2015
Prezentarea editurii: Constantin, „orfan cu parinti”, cum se prezinta singur, renunta la viata lui confortabila din Romania si pleaca sa traiasca in Camarile, un soi de Cuba a fumatorilor, unde acestia – mai ales cei persecutati in tarile lor de bastina – primesc azil politic. De aici isi rememoreaza viata, de-a lungul careia marca tigarilor fumate se tot schimba odata cu femeile pe care le iubeste. Dar ironia sortii face ca el sa se indragosteasca nebuneste de o nefumatoare.
Cartea la Polirom

 

 

Statul Camarile este „stat laic şi fumător”. Constituţia precizează asta în acticolul 1. Aici fumătorii şi nefumătorii au drepturi egale. Există trenuri şi avioane pentru fumători , restaurante şi hoteluri pentru fumători, mai mult, există cinematografe, biblioteci şi librării pentru fumători. Preşedintele statului a câştigat scrutinul electoral cu un program privind liberalizarea fumatului şi dezvoltarea unei infrastructuri în jurul acestei coordonate. În Camarile vin, trecând clandestin graniţa, cetăţeni ai statelor în care viciul fumatului este interzis, pentru a-şi procura ţigări. Aşa cum susţine Constantin, vânzătorul de ţigări, ei cumpără clandestin ţigări clandestine pentru a-şi  învălui în fum vieţile clandestine. Constatin este un imigrant şi este personajul principal al romanului. Premisele cărţii sunt excelente pentru pasionaţii de modele sociale distopice. Însă, ficţional, cartea propune mai mult o practopie decât o distopie, întreaga civilizaţie construită în jurul lui Constantin, fiind umană şi democratică, deloc  lipsită de relele deprinderi pe care le presupun cele două. Special pentru fumători şi într-un oarecare acord cu definiţia lui Toffler din "Al treilea val", clar o alternativă favorabilă, confortabilă şi un obiectiv posibil de realizat.

Mihaela Vancea: 
E o carte cu idei bune, dar insuficient dezvoltate, are personaje cu potențial, a căror evoluție se oprește brusc. Astfel, cu toate că vorbim, totuși, de imaginarul unui stat în care fumatul este parte a Constituției, acesta rămâne doar la nivel de idee. Nu impresionează cu nimic. Hondrari își alege un subiect minunat, dar ratează în a-l exploata. 
Vatra

 

Alex Ciorogar:
Repet, limbajul clar şi precis dă naştere unor momente poetice în care stranietatea ficţiunii se îmbină în mod spectaculos cu magia verbului. Roman utopic? Roman politic? Roman poetic? Neconformist şi inegal, textul lui Hondrari ridică – de la prima la ultima pagină – tot soiul de întrebări, lăsând cale liberă diverselor interpretări. Scriind şi inspirându-se din experienţa reală a condiţiei de imigrant, proza sa începe să vorbească din perspectiva celui care vine şi se îndreaptă către nicăieri. 
Vatra

Marius Chivu:
Mai degrabă o carte de atmosferă a cărei lectură devine un tabiet în sine, o carte subţire ca o foiţă de ţigară, plăcută ca orice viciu, senzuală şi vag misterioasă precum actul fumatului, scrisă elegant şi cu umor fin în dimensiunea satirică a scenariului tabagic distopic, Războiul Mondial al Fumătorilor este o fantezie sculptată în fum, un omagiu adus tutunului de la prima la ultima filă.
Dilema veche

 

Cezar Gheorghe: 
Marin Mălaicu-Hondrari înţelege importanţa atmosferei unei poveşti dincolo de trama sa epică. Fumul poate da textúra unei imagini cinematografice. Dar intuiţia majoră în Războiul Mondial al Fumătorilor este legată de faptul că fumul şi fumatul contribuie, sporesc şi amplifică erotismul scenelor. La fel ca şi autorii de cinema, scriitorii (re)creează timp, marea miză a prozatorilor autentici este tocmai aceasta: de a „regăsi“/ reinventa timpul.
Observator cultural

 

Andreea Banciu
M-a fascinat simetria romanului a cărui acțiune începe și se termină în statul fictiv Camarile, ultima oază a fumătorilor, într-o Uniune Europeană restrictivă: „Când Uniunea Europeană a ajuns iadul fumătorilor şi al industriei tutunului, Ricardo Rivas Ponti şi‑a dat seama că era cel mai potrivit moment ca să facă din Camarile raiul fumătorilor şi al industriei tutunului. Soţia lui, Maria, mama Adei, i‑a dat sloganul cu care avea să câştige prezidenţialele: „Lăsaţi‑ne să ne fumăm petrolul.“
 semnebune.ro

malaicu-hondrari

Războiul Mondial al Fumătorilor şi Uniunea Clişeelor Europene - interviu cu Marin MĂLAICU-HONDRARI realizat de Matei MARTIN:

De ce o carte despre fumători?
Se pare că prefer personajele marginale. Am impresia că mie-mi ies cărţile de nişă, cum e cea despre sinucigaşi, Cartea tuturor intenţiilor. Acum am scris o carte despre fumători şi nu neapărat, pentru că apar şi nefumători în roman, totuşi.
Dilema veche