În proiectul fotografic al artistei Miri Mor, este interesantă însăşi replica pe care abordarea universului industrial o dă reticenţei actuale faţă de recuperarea artistică a unei astfel de tematici. Într-un context în care negarea realismului socialist produce încă efecte difuze, deci şi victime colaterale, şi în care anxietatea post-industrială ţine închise multe sertare ale reflecţiei, lumea ştiută sau intuită nu include viaţa de după porţile unei fabrici, iar programul 7.00-15.00 al bărbatului care îşi usucă salopetele albastre pe balconul de la etajul 4 al blocului de vis-à-vis rămâne un segment al existenţei de care nu vrem să ştim. Expoziţia artistei Miri Mor articulează o demonstraţie despre existenţă în bluclele ei de banalitate şi umple cu o metafizică prea puţin la îndemână un spaţiu pe care mulţi îl considerăm gol.
Cu ceva din fascinanţia repetitivităţii mecanice din making of-ul „Double Heads Matches” al lui Mircea Cantor, cu ceva din tonalitatea joasă a abordării cotidianului şi a obiectelor personale din fotografiile lui Sarkis, cu ceva din angoasa finalului de epocă industrială din proiectele semnate de Ioana Cârlig şi Marin Raica, instalaţia de fotografie şi video a artistei Miri Mor spune povestea unor oameni care duc o viaţă la limita subzistenţei în interiorul unui program de muncă zilnică la o fabrică falimentară. E un non-viitor în imaginile utilajelor oprite din funcţionare, încremenite în rugină, pe care artista le-a tratat în culori cald-aurii, ca de preţioase obiecte de muzeu. Şi e o aşteptare tristă, cu un mic fir de speranţă, în rotirea la nesfârşit a unei singure maşini încă funcţionale.
Prin titlu – un „Second of May” cu trimitere la sărbătoarea de „1 Mai” a perioadei care a însemnat momentul de glorie al industriei –, expoziţia întinde un fir al conflictului evolutiv al istoriei. Prin conţinut, vorbeşte despre o serialitate angoasantă, folosindu-se de nota tare a mizerabilismului.
Expoziții anterioare ale artistei:
2016, Los Angeles, USA
2013, MNAC, București, RO
2013, The National Portrait Gallery, London, UK
2011, Kunsthal Charlottenborg, Copenhaga, DK
„Nu a mai rămas decât automatismul unei vieţi discontinue, cu satisfacţii mărunte: hrănitul porumbeilor, muzica de la radio, mâncarea făcută pe plita sfârâindă în hala «Fabricii».” (din eseul curatorial semnat de Ioana Ciocan)
cine, ce, unde, când
Second of May
expoziție personală Miri Mor
Victoria Art Center
Calea Victoriei 12C
29 noiembrie – 29 decembrie 2016
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.