Nunta mută / Silent Wedding (2008)

Regia: 
Horațiu Mălăele

Scenariul:
 Adrian Lustig, Horațiu Mălăele

Actori:
Meda Andreea Victor, Alexandru Potocean, Valentin Teodosiu, Alexandru Bindea, Luminița Gheorghiu, Victor Rebengiuc, Tamara Buciuceanu-Botez, George Mihăiță, Șerban Pavlu

Durata: 1h 27min

Sunt scene în film de un umor absolut, pe care ți le amintești cu amănunte chiar și la opt ani după ce ai văzut filmul prima dată. Probabil și la nouă ani, dar încă nu a trecut atât timp. „Nunta mută” este una dintre cele mai bune comedii românești, fiind, spre deosebire de alte producții din acea categorie, și un film de calitate. Acțiunea se petrece pe timpul comunismului, la moartea lui Stalin, când nunta programată într-un sat românesc este periclitată de decizia autorităților de a declara câteva zile de doliu național. Țăranii încearcă să împace și capra tradițională, și varza politică și organizează o nuntă pe muțește, extrem de comică. Se dansează pe muțește, se cântă pe muțește, se mănâncă, se ceartă, se împacă, se dă darul - totul fără niciun sunet și fără pic de zgomot. Horațiu Mălăele reușește de-a lungul acestei povești să abstractizeze, să reducă la esențial și la arhetip imagini și instituții tradiționale, păstrându-le însă vitalitatea și, în cazul de față, umorul.

În ciuda cronicilor proaste, foarte proaste și extrem de proaste, filmul lui Mălăele, stângaci în multe locuri, reușește în altele să concentreze expresivitate și forță, să atingă nervi și să declanșeze energii cum puține alte filme românești au mai reușit.

Premii

Oscar
Nu.

Cannes
Nu.

Premiile Gopo: premiul pentru cel mai bun make-up și hair-style (nominalizări la alte 7 categorii)

Nota IMDB
8,0

Cinepub.ro este un nou site dedicat filmelor românești (scurt-metraj, lung-metraj și documentar) care oferă legal și gratuit vizitatorilor posibilitatea de a viziona filme românești prin intermediul siteului propriu și a unui canal YouTube. (vezi pagina filmului „Nunta mută” pe Cinepub).

Sinopsis 1

O echipă de jurnalişti (în zilele noastre - n.n.) merge într-un oraş izolat, să filmeze un reportaj despre fenomenele paranormale. Satul e populat doar de femei în vârstă. Primarul le povesteşte o întâmplare din primăvara lui 1953, când Mara şi Iancu decid să se căsătorească. Nunta e planificată pe 5 martie. În mijlocul ceremoniei, se anunţă moartea lui Stalin şi se declară doliu de 7 zile. Nunta ar trebui suspendată dar nuntaşii găsesc o soluţie. Scenariul este bazat pe o întâmplare adevărată, petrecută într-un sat românesc, în acel an. (AARC.ro)

Sinopsis 2

Odată cu moartea lui Stalin se declară doliu internațional timp de șapte zile și interzicerea tuturor manifestărilor cu caracter popular, ceea ce nu pică tocmai bine celor câteva zeci de oameni care participă la o nuntă într-un sat românesc: nu mai puțin de patru porci și doi viței au fost tăiați pentru această sărbătoare, iar mâncarea nu poate fi păstrată atâta timp. Socrul mic găsește însă soluția: ferestrele sunt acoperite cu draperii groase, sticlele și paharele sunt învelite în cârpe pentru a nu face zgomot, copiii sunt legați la gură pentru a nu face gălăgie, lăutarii mimează muzica, cucul care iese din ceas este strâns de gât de către socrul mic, nuntașii vorbesc în șoaptă și prin ”telefonul fără fir”. (cinepub)

Despre film

Andrei Gorzo în Dilema veche (via aarc.ro):

Primul film realizat de Horaţiu Mălăele, Nunta mută, spune povestea distrugerii satului românesc de către comunişti. Nu încearcă s-o spună realist, ci ca pe un basm. Concepţia lui Mălăele şi a co-scenaristului său, Adrian Lustig, e superb servită de scenograful Mihnea Mihăilescu (Filantropica, Orient Express), care, din decorurile de orăşel american sudist rămase de la filmarea lui Cold Mountain, a reuşit să conjure ideea platonică de sat românesc, şi de directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile, care a făcut ca soarele să se gudure pe lângă camera lui ca un căţel pe lângă stăpân şi ca prezenţa umană să pară a fi principala sursă de lumină şi căldură. Problema e concepţia în sine: realism magic la mâna a paişpea, de un kitsch pe care nimic nu-l poate mântui. | Citește tot articolul Kitsch

Lucian Maier pe Liternet (via aarc.ro):

Ca regizor de film, Horaţiu Mălăele seamănă cu un atlet concurent la decatlon. Aleargă în toate probele, trece cu entuziasm de la una la alta, atacă fiecare probă cu un stil diferit - chiar dacă nu personal - şi, evident, încearcă să învingă în concurs. Însă în cinema concurenţii nu sunt persoane în carne şi oase, precum în sport, ci sunt elemente de natură teoretică, precum subiectul, problematizarea, coerenţa. (...) Nuntă mută e ca răspunsul unui elev nepregătit: i se cere la extemporalul de literatură română să prezinte intriga unei nuvele; el cunoaşte conţinutul nuvelei, dar nu ştie etapele operei literare, nu ştie teoria; aşa că povesteşte tot textul, fiindcă e clar că se va afla acolo şi intriga. Şi, la final, pentru că nuvela i s-a părut foarte complexă din punct de vedere spiritual, ţine să demonstreze că de fapt e roman. (...) să fie clar: Nuntă mută nu e un film odios, precum Marilena, de exemplu. E un film care poate fi văzut şi plăcut, însă e un film în care observăm prea multe pretenţii şi prea puţină împlinire.  | Citește tot articolul Debut teribilist 

Andrei Rus în Re:Public (via aarc.ro):

Partea din trecut, prezentând zilele anterioare nunţii, colorată precum un film de Kusturica, cu personaje artificiale, cu replici care se vor comice, dar nu reuşesc să te mişte, cu actori care joacă fiecare în stiluri diferite (Potocean e minimalist în abordare, în timp ce majoritatea celorlalţi actori se întrec în a fi teatrali şi exteriori personajelor) confirmă impresia iniţială: Mălăele nu stăpâneşte limbajul cinematografic şi, nevoit să construiască situaţii şi personaje pe baza scenariului fals, rudimentar şi grosolan scris împreună cu Adrian Lustig, încearcă să se folosească de carisma actorilor şi de gaguri pentru a pune mecanismul în mişcare. | Citește tot articolul Demers artistic grosolan

Cristina Chirvasie în Literatura de azi:

Au trecut opt ani de la premiera lui și am fost curioasă să văd dacă s-a învechit. La vremea aceea a iscat cronici controversate, unele chiar vexante, care au disecat debutul filmic al lui Mălăele, mărunțindu-i (d)efectele în fel și fel de judecăți pro și contra. Ba că ar fi fost un soi de varză cinematografică în care sunt amestecate secvențe à la Fellini, Hitchcock și Spielberg, ba că e un kitsch grosolan al unui om cu evidente carențe de cultură filmică, ba că este un exercițiu inteligent al unui actor excelent care aduce teatrul în film. Ar fi interesant să se scrie o meta-cronică a acestui film, din care să se culeagă obiectivul și nu subiectivul unor păreri avizate. (...) Filmul lui Mălăele are o valoare indiscutabilă, fie și numai dacă vorbim despre faptul că el face apel la trecut. Un trecut dureros, încă neînțeles pe deplin și ale cărui efecte reverberative nu sunt luate în seamă. | Citește tot articolul Strigătul din spatele muțeniei