Tușa ludică și stropul de nonsens

Print Friendly, PDF & Email
Spectacol | Autor: Cristina Rusiecki | 2 noiembrie 2016 |

dada1

L’Om  DAdA
un spectacol de Gigi Căciuleanu |
Texte: Tristan Tzara – extrase |
Traducerea în limba română - Ion Pop |
Cu: Gigi Căciuleanu și Lari Giorgescu |
Regia, Coregrafia, Costumele, Conceptia spaţială și Coloana Sonoră: Gigi Căciuleanu |
Asistentă coregrafie – Lelia Marcu Vladu |
Lighting Designer – Cristian Petru Simon |
Video - Andrei Ştefan Florea |

L’Om DadA este o coproducţie a Teatrului Naţional “I.L.Caragiale” din Bucureşti, prin Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”, cu Gigi Căciuleanu Romania Dance Company şi Fundația Art Production, beneficiind de sprijinul Institutului Cultural Român și al JTI.

E simplu: luați un articol de ziar, decupați cuvintele, amestecați-le și gata poezia! Cu nasul în revistă, Gigi Căciuleanu recită manifestul dadaist în debutul spectacolului L’Om DAdA, producție a Teatrului Național București, prezentată în FNT.

Cum să redai într-o montare de teatru-dans măruntaiele din laboratorul poeziei, momentele de dinaintea creației? Mai cu seamă cînd aceasta este avangardistă! Ce tip de limbaj ar fi mai adecvat pentru a capta iureșul care o precede, apoi clipa în care ea se toarnă în forme, într-un mulaj ireversibil? Atunci cînd totul este mișcare și agitație interioară. Cu afinitatea sa pentru poezie, Gigi Căciuleanu pare să fi găsit de mult ecuația care mediază între dans și vers: sonuri și mișcări, ritmuri repetitive și un concert al gesturilor reluate.

Colegul său de scenă, actorul Lari Giorgescu, rostește cuvintele sacadat, cu emfază, pentru a le accentua sonoritatea. Mișcările vin în consecință, întrupare a magmei poetice din care se naște poezia. Mai rămîn de adăugat doar tușa ludică și un strop de nonsens pentru ca avangardismul să fie ca la carte. De ele se face responsabil Gigi Căciuleanu care interpretează cuvintele relaxat, cu umor fin, imprimîndu-le o distanță jucăușă. Corpul expresiv al lui Lari Giorgescu se mulează pe acestea, pe poezia cînd explicită, cînd intrinsecă din interpretarea Maestrului. Deși termenul nu respectă realitatea, căci cel din urmă pare să renunțe oricînd bucuros la înălțimea de statuie în favoarea jocului. Cu condiția să fie inteligent, desigur!

L’Om DAdA este o joacă de artiști în care pare să se nască orice din orice, pe măsura marii lor creativități. Cei doi dansactori se simt bine pe scenă și se completează excelent. Iar publicului nu-i rămîne decît să se lase prins în mrejele lor istețe fără să mai zică nici pîs.

 

 

 

 

Anca Florea:

„Neastâmpărul, umorul, replica rapidă, spiritul ludic, farmecul irezistibil al lui Căciuleanu, modul în care rosteşte textul... bilingv - adesea în combinaţii surprinzătoare -, conferă savoare şi vervă unui demers care nu e nici dans, nici teatru; pur şi simplu, am avut sentimentul că asist la o joacă inteligentă, cu o încărcătură intelectuală de reală fineţe, adresată... „connaisseur”- ilor, autorul-interpret amuzându-se, căutând un nou mod de exprimare scenică a propriului „eu”.
Gigi Căciuleanu sau joaca inteligentă, în Adevărul

Gabriela Hurezean:

„Mai puțini sunt cei care știu că Gigi Căciuleanu, dansator și coregraf de talie internațională, este și un mare actor. La fel, Lari Giorgescu, un actor admirabil, demonstrează de câte ori i se oferă prilejul că este și un excepțional dansator. Doi DansActori, cum spune Gigi Căciuleanu, în stare să descompună și recompună semnificația Omului DAdA, reevaluând, destructurând, restructurând, dezechilibrând și reechilibrând Omul aproximativ...”
L’Om DAdA – când trupul devine ideogramă, în Muze şi arme