Adrian Ciroianu – considerațiile unui istoric despre DADA și Tzara

Scrisul Românesc

nr. 11 și 12 / 2016

|

Alte articole despre :
| | Adrian Cioroianu

| eseu | literatura |

B-Critic vă recomandă:
Farmecul etern al Utopiei artistice Un secol de DADA – mișcarea care a eliberat cuvintele și gândirea | Adrian Cioroianu | în Scrisul Românesc, nr. 11 și 12 / 2016
O cronică istorică a dadaismului, la centenar, centrată pe figura personajului principal, Tristan Tzara.
Adrian Cioroianu | Dar discontinuitățile, în viața acestor oameni, nu s-au rezumat la astfel de prejudecăți rasiale. Chiar și în lipsa acestora, disensiunile puteau să apară oricând, plecate din chiar convingerile artistice ale personajelor ‒ vezi, de exemplu, relația lui Tzara cu André Breton, care a început cu o mare admirație a ultimului față de primul, după care a urmat dezamăgirea ultimului față de primul, după care s-au certat, s-au împăcat etc. De altfel, nu e întâmplător ‒ spun unii istorici ai mișcării – că anul 1923 este, aproape simultan, anul aparentei dispariții a dadaismului (al cărui simbol era Tristan Tzara) și anul apariției suprarealismului „patronat” de Breton (în realitate, istoria artei oferă un peisaj mult mai complex: dadaismul și suprarealismul au ajuns să coexiste, într-un fel, până astăzi, ca rude ce sunt).
Adrian Ciroianu – considerațiile unui istoric despre DADA și Tzara |

Citește mai mult în ediția print a publicației Scrisul Românesc, nr. 11 și 12 / 2016

Cuvinte cheie: | | |
| Alte recomandări din presa culturală
|