Ce vedem în FNT: „Marmură”, la Teatrul „Bulandra”

Print Friendly, PDF & Email
Spectacol | Autor: Cristina Rusiecki | 17 octombrie 2016 |

Marmură reînvie un gen de mult apus: teatrul de idei. Dramatismul clasic, cu tot ce presupune el, conflict, acțiune etc., cel ce face cît un purice inima spectatorului, este înlocuit aici cu fluxul raționamentului subtil. Finețea acestuia suplinește tradiționalele răsturnări de situație din teatru. Oricum, în lumea construită de regizorul Yuri Kordonsky, cu binecunoscuta lui profunzime, pe textul lui Iosif Brodski, nici o situație nu se mai poate răsturna. Publius și Tullius au fost desemnați arbitrar de computer să stea în închisoare pe viață. Așa că au tot timpul din lume să despice firul ideii în patru. Și iată cum Marmură devine prilej de meditație teatrală pe temele cele mai importante ale lumii: libertate și determinare, existență și esență, timp, univers concentraționar, iubire și cîte și mai cîte... Iar cînd protagoniști sînt doi mari actori ca Victor Rebengiuc și Marian Râlea, să spui că ei fac performanță pe scenă ar fi pur și simplu un pleonasm.

Yuri Kordonsky:

În timpul repetiţiilor am vorbit adesea despre filosofie, istorie, poezie, artă în general, pentru a înţelege modul în care funcţionează personajele: prin emoţie, dar şi prin idee. Am putut monta piesa aceasta, fiindcă ambii actori sunt intelectuali; ei au şi transmit puternic emoţia, dar au şi nişte minţi minunate, cu experienţă şi cunoştinţe despre istorie, ei înşişi fiind martori direcţi ai unor cataclisme istorice, martorii evenimentelor care au avut loc aici în ultimele decenii, evenimente care au schimbat faţa lumii. Piesa aceasta nu poate fi jucată de actori care n-au capacitatea de a aprecia poezia, arta.

Pentru amatorii de teatru dens, de idei, Marmură se dovedește mană curată. Spectacol nerecomandat, însă, celor care caută acțiune, și nu idei.

MARMURĂ

de IOSIF BRODSKI

Traducerea de MAȘA DINESCU

Regia: YURI KORDONSKY

Distribuţia:
Publius: VICTOR REBENGIUC
Tullius: MARIAN RÂLEA

Decor şi costume: NINA BRUMUŞILĂ
Lighting design: LUCIAN MOGA
Asistent regie: TAISIA ORJEHOVSCHI

O producție a Teatrului „Bulandra”

Marmură este un experiment inedit pentru teatrul românesc - o dramă intelectuală cu fine accente comico-ironice, în fapt, un eseu filosofico-poetic teatralizat (felicitări Maşa Dinescu pentru traducere!), un duel de idei, o elegantă confruntare între două spirite neliniştite care folosesc închisoarea pe viaţă ca pretext pentru o permanentă lecţie deschisă despre istoria civilizaţiei şi sensul evoluţiei. Marian Râlea și Victor Rebengiuc reuşesc - în manieră proprie şi cu mijloace diferite - să ne provoace la acest tur de forţă în care speculaţia filosofică joacă rolul principal.

Răzvana Niță, Singur printre poeți, pe port.ro.

Doi actori, Victor Rebengiuc și Marian Râlea, pe care nu-i pot descrie pentru că n-am cuvinte, un regizor, Yuri Kordonsky, care montează cu exactitate farmaceutică, o scenografă de elită, Nina Brumușilă, și o traducătoare de reală finețe, Mașa Dinescu, pun mână de la mână pentru a scoate la lumină acest spectacol ce produce orgasme intelectuale prin adâncimea filosofică a întrebărilor pe care le pune, prin vigoarea cu care îți provoacă inteligența, prin splendoarea melancolică a parabolei pe care poți s-o dezlegi. Sau nu. Mi-ar plăcea să revăd de câteva ori acest spectacol. N-am nicio îndoială că la fiecare reprezentație aș descoperi noi și noi sensuri. Încercați. Merită!

Gabriela Hurezean, Marmură – meditație despre adevăr și libertate, pe Muze și arme.

Un turn de fildeș al Poetului care, închis pe viață în propriul său trup, dar și în temnița numită societate, meditează asupra condiției de încarcerat a Omului („Viața e o închisoare“). Meditează și emite idei, ca odinioară poeții din băile romane, înconjurat de busturile acestora pe care le comandă unui Pretor imaginar, responsabil de destinul său.

Doina Papp, Brodsky, Bach şi Ibsen la Teatrul Bulandra, în Revista 22.