„Maskar” – între noi şi ceilalţi este un zid

Print Friendly, PDF & Email
Spectacol | Autor: B-Critic | 1 octombrie 2016 |

Festivalul de Teatru pentru Adolescenți TeenFest a programat Maskar în seara zilei de 29 septembrie. Spectacolul de la Centrul de teatru educaţional Replika face parte dintr-un proiect de intervenţie culturală realizat de Asociaţia T.E.T.A în parteneriat cu Asociaţia ADO, Asociaţia Urbanium şi Asociaţia Reper 21 care şi-au propus să iniţieze un dialog între comunităţi pentru a ne ajuta să renunţăm la prejudecăţi de natură etnică mai ales, de a încerca să apreciem valorile culturale, tradiţiile şi trecutul altor etnii.

Maskar - cuvânt care înseamnă între în limba romani - ne invită să luăm atitudine pentru a construi o punte între cele două culturi, cea română şi cea romani, şi nu un zid. Acest spectacol a fost creat de către Mihaela Michailov împreună cu regizorul Radu Apostol în urma unor interviuri realizate cu persoane din comunităţi rome şi a unei documentări realizate în oraşele Alexandria şi Turnu-Măgurele.

Actorii Katia Pascariu şi Viorel Cojanu ne spun poveşti despre însingurarea bătrânilor a căror familii sunt plecate la muncă în străinătate, despre ruşinea sau frica de a recunoaşte apartenenţa la o anumită etnie, despre oameni ţinuţi în sclavie şi marginalizaţi secole la rând, despre clişee discriminatorii, despre faptul că existența într-o societate te face să gândeşti şi să acţionezi într-un fel care nu te caracterizează neapărat.

 

Cum scăpăm? Cum scăpăm de ce?
Cum scăpăm de tot ce-am moștenit? Păi, ce-am moștenit?
Ce valorizăm? Cum adică?
Ce căutăm? Habar n-am.
Ce exploatăm? Ce se caută.
Ce ascundem? Tot.
Ce arătăm? Ce-am mai arătat.
Ce nu vrem să clișeizăm? Nu înțeleg întrebarea.

 

maskar-1024x683

 

Maskar

Mihaela Michailov

Regia: Radu Apostol
Scenografia: Arh. Gabi Albu
Video: Elena Găgeanu
Muzica: Jak Neumann

Distribuţia:
Katia Pascariu, Viorel Cojanu

Asociația T.E.T.A., Asociația Urbanium,
Asociația Reper 21, Asociaţia Culturală ADO

 

Maskar este un spectacol care se înscrie în sfera teatrului comunitar, social, astfel că pare realizat în manieră brechtiană. Într-o formă epică este ilustrată viaţa romilor prin intermediul unor povestiri încadrate în scene bine delimitate care nu decurg una din cealaltă. Astfel spectatorului nu i se oferă posibilitatea de a se implica în acţiunea de pe scenă, dar este invitat să rămână un observator capabil de a lua decizii obiective.

Între poveşti sunt intercalate părţi muzicale, jocuri de lumini, proiecţii care vin să completeze imaginea privind modul de viaţă în prezent şi în trecut, tradiţiile şi năzuinţele romilor.

 

 

 

 

Articol de Alexandrina Codarcea, studentă Facultatea de Teatrologie Tg. Mureș.

Articolul este rezultatul unei colaborări între B-Critic și Festivalul de Teatru pentru Adolescenți TeenFest. Proiect coordonat de Cristina Rusiecki.