Un articol de Simina Popa și Claudiu Sfirschi-Lăudat

Podcast

Discutăm spectacolul (D)efectul Placebo, o creație colectivă, despre care chicotim și descoasem cu trei dintre cei cinci actori-autori: Ioana Predescu, Vlad Nemeș și Rareș Florin Stoica.

Rareș Florin Stoica:

Se spune că, după fiecare rol pe care îl ai, se întâmplă o mică maturizare. După anumite spectacole ai nevoie de mai mult timp să-ți revii. (D)efectul Placebo ajută prin construcția lui ca, spre final, să ajungi într-o stare de eliberare, te ajută spectacolul să te echilibrezi. Și cred că asta se întâmplă și cu spectatorul care vine la (D)efectul Placebo.

Vlad Nemeș:

Asta mi s-a părut mie interesant, ca actor: mi-am dat seama câtă muncă se depune până să ajung eu la prima mea zi de muncă, mi-am dat seama cât se muncește în spatele unui text, înainte ca eu să încep prima zi de repetiții. [...] Pentru mine asta a fost cel mai greu în momentul în care am scris, nu știam ce se va întâmpla, nu știam cum va fi receptată povestea, lucru la care nu te gândești atât de mult când ești doar actor.

Ioana Predescu:

Fiind sub umbrela Teatrului Național, am beneficiat și de un public care, în mod normal, n-ar fi venit la genul ăsta de spectacol. Dacă l-am fi jucat în teatrul independent, cu siguranță beneficiam de o altă nișă de oameni.

(D)efectul Placebo,
creație colectivă (fragment)

sursă imagini: site TNB

(D)efectul Placebo

Creație colectivă
Concept și coregrafie: Ştefan Lupu / Instalație scenografică: Elena Dobîndă și
Andreea Simona Negrilă / Light design: Cristian Ciopată / Sound design: Daniel Octavian Nae Data premierei: 7 aprilie 2016

Virtual boy: Vlad Nemeș
Mara, Flori / Femeia (S)erviciu: Alina Petrică
David: George Bîrsan
Bogdan, Mitică: Rareș Florin Stoica
Bi_Anca: Ioana Predescu

Ştefan Lupu:
(D)efectul Placebo împletește trei povesti ale unor oameni aparent normali într-o societate anormală, care obligă din ce în ce mai activ individul secolului XXI să devină artificial, dependent şi singur, fără voia lui, cu o mare şi surprinzătoare lipsă de discernământ. Pe cât de fabuloasă este evoluția tehnologică din ultimele decenii, pe atât de lipsiți de esență devenim fără voia noastră, îndepărtându-ne astfel de spiritul şi calitățile umane. Gândurile şi viața noastră „galopează pe fibra optică” şi tot universul nostru devine parcă din ce în ce mai nociv şi mai dăunător, ajungând să ne trimitem sentimentele pe mail.
(D)efectul Placebo este un spectacol caustic, care dezbate conflictul dintre natural și artificial, real și ireal, plastic și sufletul omului bio-degradabil. Totul este reprezentat scenic într-o cheie comică, cu reflexii dramatice dansante. Evadarea dintr-o lume reală într-una virtuală, în care totul este aparent perfect, obligă spectatorul să se întrebe care sunt lucrurile cu adevărat importante în viața noastră bipolară, plastifiată, ambalată atent, precum un produs care are termen de garanție.
Efectul (D)efectului înseamnă dorința de a strânge pe cineva drag în brațe și de a-i spune „mă bucur să te văd”, „mi-a fost dor de tine”, „te iubesc”.
Chat conversation end.
Sent from Messenger (D)efectul Placebo

CRONICI

„Reprezentația poate fi considerată rod al unui serios atelier de studiu pentru dramaturgie și actorie. Tinerii s-au orientat pentru o tematică foarte actuală, referitoare la evoluția spectaculoasă a tehnologiei care înlocuiește comunicarea umană directă prin online, interlocutorul fiind un gadget – computer, tabletă, mobil sau altele; omul devine dependent de tehnologie, prinde teamă de real, se refugiază singuratic în acest nou univers care doar aparent îi dă iluzia de siguranță și independență. Echipa de creație colectivă propune «trei povești, trei relatări și o întâlnire ca o ședință terapeutică, unde singurul psiholog este teatrul», mai corect spus Marele Public judecător. Cele trei povestiri au un subiect simplu – conflictul unui cuplu, tratarea cu dispreț a unui tânăr de către cei din preajmă sau efectul pierderii unui suflet apropiat, se întrepătrund ingenios, se dezvoltă în cheie comică savuroasă, apelează la limbajul «cool» în care uneori replica poate să pară vulgară, dar are sensul bine motivat prin plasarea ei în context. Textul mai include și două accente sensibile prin versurile lui Omar Khayyam. Cei care se pretind astăzi dramaturgi și sunt revoltați că piesele trimise și la numeroasele concursuri de dramaturgie, rar ajung în repertoriul teatrelor, trebuie să vadă acest spectacol; au multe de învățat de la tinerii care au compus un scenariu reușit despre actualitate, încărcat de emoție și dau un răspuns impresionant întrebării – «Cine mai are nevoie de emoție?». Și teatrul are nevoie de emoția transmisă de cei de pe scenă, Marelui Public. Această echipă reușește să o transmită, și să o sublinieze într-un final admirabil conceput, lăsând în multe momente ale reprezentației, spectatorii cu respirația tăiată”.

Ileana Lucaciu, Blog Spectator – Noua Generație („9G”), spectacol de nota zece 

(D)efectul Placebo e un spectacol-instalaţie unic (deocamdată) în peisajul teatral românesc, un demers artistic sincretic, o invitaţie la dezbatere, la ieşirea din marasm, pasivitate, demagogie, oportunism, conformism sau ipocrizie talk-show-istă. Ştefan Lupu s-a întrecut pe sine iar Naţionalul bucureştean are astfel în repertoriu o producţie cu adevărat 9G care - într-o societate cu mintea întreagă - ar merita şi beneficia de un turneu naţional.
Sunt atâtea emisiuni TV despre cum să mâncăm sănătos, să slăbim prin sport şi yoga, să preţuim natura şi viaţa, despre cum să ne educăm copiii, cum să fim fericiţi. Ore de programe animate de bune intenţii care - paradoxal - învăţându-ne să evităm sarea, alimentele rafinate, sedentarismul, carbohidraţii, gândurile negative şi neglijarea Feng Shui-ului ne anulează de fapt bucuria de a trăi viaţa în fiecare zi (adică a greşi, a testa, a-ţi provoca limitele, a dibui, a ezita, a improviza, a inventa, a o lua de la capăt). Spectacolul ăsta ne provoacă să ne venim în fire, să ne amintim că dacă spaima de gluten, ruşinea de a nu şti să navighezi pe internet şi obsesia pentru sexul cantitativ ar fi existat dintotdeauna la nivelul la care au ajuns azi, probabil nu am fi auzit niciodată de Romeo şi Julieta, Stan şi Bran sau eroismul Ioanei D'Arc. Şi tare mi-e teamă că nici roata nu s-ar fi inventat cu una cu două.
Sugestie: cumpăraţi două bilete la acest spectacol şi invitaţi un om drag, pe care nu l-aţi mai văzut demult! Vă va face tare bine.”

Răzvana Niță, Port.roViaţa mea e OK. Doar că mi-e frică s-o trăiesc

ALTE LINKURI UTILE:

„Prin hățișul codului binar / (D) efectul Placebo
de Gina Șerbănescu
https://www.b-critic.ro/spectacol/prin-hatisul-codului-binar-defectul-placebo/

„Virtual versus real în (D)efectul Placebo
de Oana Bogzaru
https://yorick.ro/virtual-versus-real-in-defectul-placebo/

(D)efectul Placebo sau Artificialitatea – o alegere democratică”
de Anișoara Melnic
https://www.catchy.ro/defectul-placebo-sau-artificialitatea-o-alegere-democratica/125618