AGLAJA
după Aglaja Veteranyi
Concept și coregrafie – Ștefan Lupu
Dramatizare – Alina Petrică
Sound design – Mihai Dobre
Set design – Adeline Bădescu și Elena Dobândă
Costume – Cristina Milea și Elena Gheorghe
Graphic design – Bogdan Domșa
Video editing – Waradu Luin
D.O.P. – Marius Mihordescu
Screenings operator – Marius Ionuț Popescu
Music operator – Abe Kyohey
Distribuția:
Aglaja – Alina Petrică
Mama – Anca Florescu
Tata – Adrian Ciobanu
Mătuşa – Olimpiu Blaj
Williesäcker / Frau Hitz / Moartea – Alexandru Lucian Aron
Pepita / Costel – Ștefan Lupu
Cian Cian – Abe Kyohey
UN ARTICOL DE ILINCA URMUZACHE
Zilele acestea are loc Festivalul Național de Teatru Independent, al unui teatru nou, tânăr, care iese din tiparele prăfuite ale teatrului de stat. Eu am ales să văd montarea indepedendenților de la Reactor București, în parteneriat cu CCUNB, care au sintetizat într-un spectacol dinamic romanele autobiografice ale Aglajei Veteranyi, De ce fierbe copilul în mămăligă și Raftul cu ultimele suflări.
Spectacolul este născut prin efortul comun al echipei de producție și al actorilor de a aduce textul în contemporaneitate și de a-i reda esența. Decorul simplist sugerează spațiului cortului de circ, iar proiecțiile de pe întreaga durată a spectacolului completează idei, sugerează visuri și despart spațiul imaginar de cel real din mintea protagonistei.
Viața Aglajei se desfășoară într-o familie disfuncțională în care o consideră mamă pe mătușă, unde tatăl este un clovn alcoolic care caută fericirea în nimic, iar mama o artistă ratată. Tragedia fetei este dublată de teama că mama ei, „femeia cu păr de oțel", ar putea muri oricând din cauza numărului de acrobație realizat fără plasă de siguranță: „Am visat c-ai murit și mi-ai lăsat o cutie cu bătăile inimii tale”. Familia din Iași emigrează cu ajutorul circului iar apoi trăiește deplasându-se dintr-un oraș în altul. Haosul datorat lipsei unui cămin constant este bine surprins prin momente de muzică și dans completate de textul original al Agaljei înseși și de sugestia mirosurilor, și nu a locurilor.
Spectacolul este extrem de dinamic și de energic, plin de culoare și are un farmec aparte. Aglaja se prezintă pe sine prin inocență și înțelepciune în încercarea de a înțelege viața. Relația sa cu mătușa Reta este complexă și influențează enorm dezvoltarea personalității fetiței. De menționat faptul că personajul mătușii este inovația și semnătura lui Ștefan Lupu, iar efectul pe care îl are asupra publicului este imprevizibil de cele mai multe ori. Mătușa cu suflet de mamă este o femeie hibrid plină de farmec, cu o prezență de scenă memorabilă și cu un statement puternic.
Aglaja este un rollercoaster de emoții, iar fiecare personaj își are locul în universul haotic al familiei de circari români. Energia dată de acest spectacol nu poate fi povestită, trebuie simțită cu ochii, urechile și sufletul deschis.
Spectacolul este pentru persoanele de peste 16 ani și open-minded. Să nu spuneți că n-ați știut!
Foto Adi Bulboacă
„O familie de artişti de circ strânsă în jurul unei mămăligi la cină enumeră feluri de mâncare şi îți lasă gura apă. O fetiţă inocentă dansează excitant striptease. Un clown îşi iubeşte fracul. O trapezistă cântă cu o voce din altă lume şi înaintează în lumină. O mătuşă moare în paşi de dans tradiţional românesc. Aglaja este un spectacol în care viaţa şi moartea, braţ la braţ, ca doi amanţi şi buni prieteni au răbdare ca personajele să trăiască puţin. Iar ele o fac frumos, din tot sufletul şi până la capăt.”
Alina Epingeac, Aglaja. Maturitatea vieţii şi copilăria morţii în Yorick.ro
„Proiectul Aglaja reuneşte câţiva actori tineri care inspiră, motivează, aduc la ordine, ordonă lipsa compromisurilor. Un spectacol cu o altfel de respiraţie, cu o verticalitate aparte, cu lacrimă şi zâmbet, cu lumină şi umbră, cu bucurie şi tristeţe, emoţii pe care fiecare dintre noi le-a simţit de-a lungul vieţii.”
Ionela Roșu, Aglaja, teatru și circ la Centrul Cultural European UNESCO, în Adevărul.ro
http://adevarul.ro/cultura/teatru/premiera-aglaja-teatru-circ-centrul-cultural-european-unesco-nicolae-balcescu-1_56dbdfbb5ab6550cb88ba61b/index.html
„Contextul actual în care acești tineri se străduiesc să arate cât de multe pot să împlinească este unul sărac, ciudat, sastisit de spectacole lipsite de gust, fade și reci, fără emoție și parcă în căutarea urâtului din frumos și nu invers.”
Carmen Anghel, „Aglaja”, un spectacol care te face bine în Evenimentul Zilei
http://www.evz.ro/aglaja-un-spectacol-care-te-face-bine.html