UN ARTICOL DE CARMEN TĂRNICERU

Spectacolul Tiadora pus în scenă de Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău te ia prin surprindere din primele secunde. Începe și se păstrează inedit și curajos, te ceartă, te scuipă, îți dă două palme și trei pumni, te face să râzi și te întristează. Scop îndeplinit la teatru!

Textul intens al dramaturgei Maria Manolescu Borșa alături de interpretarea vie a actriței Eliza Noemi Judeu fac echipă bună, ținându-l pe spectator într-o perplexitate continuă, în timp ce, pe scenă, o femeie victimă a violenței domestice cade 8 etaje în gol, sub ochii propriului copil. Se oprește la fiecare etaj, transformându-și traiectoria căderii într-o linie temporală a propriei vieți de femeie abuzată la etajul 8, disprețuită la 7, batjocorită la 6, impresionată de bebelușul de la 5 și așa mai departe.

Nu vreau să vorbesc despre tema abuzului domestic, nici să afirm că este un spectacol manifest, care trage un semnal de alarmă asupra subiectului. Nicidecum, e o operă de artă pură și probabil că tocmai asta m-a impresionat atât de mult.

Este un spectacol puternic, care demonstrează că astfel de teme grave se pot feri de acel patetism sau activism la care ni se oprește cumva (oarecum de înțeles) mintea. E un must see.

 

Tiadora

după Maria Manolescu Borșa

Regia: Sorin Militaru

Decorul: Horațiu Mihaiu

Costumele: Corina Goranda

Producător: Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău