Ion Ţuculescu. Perioada totemică, cea mai bine vândută

Print Friendly, PDF & Email
Arta plastica | Autor: Carmen Corbu | 22 aprilie 2013 |

aprilie 2013

Forţă cromatică şi geometrism, ritm şi esenţializare a motivului folcloric.

Şase lucrări semnate de pictorul Ion Ţuculescu, au fost adjudecate în această perioadă pe piaţa de la Bucureşti. Două dintre tranzacţiile înregistrate plasează lucrările respective direct în topul primelor zece cel mai bine vândute tablouri ale artistului. La sfârşitul lunii ianuarie, era propus de casa Artmark uleiul „Adevăr şi poezie la Mangalia” – datată în a doua jumătate a anilor 50 –, lucrare aparţinând deja impusei perioade totemice a artistului. Intrat în licitaţie cu o valoare estimativă minimă de de 60.000 de euro, tabloul a fost adjudecat la valoarea finală de 70.000 de euro. În martie, Artmark revine cu o propunere similară: lucrarea „Clown”. Aceeaşi semnătură, aceeaşi tehnică, aceeaşi perioadă artistică. Tabloul a fost şi el licitat pentru preţul final de 60.000 de euro.

„Mare fermecătoare” este lucrarea cu care Ţuculescu a înregistrat recordul personal. Tabloul a fost cumpărat în martie 2011, într-o licitaţie organizată de Artmark, în care a intrat cu o estimare minimă de 70.000 de euro şi a fost adjudecat, spectaculos, pentru 105.000. Tranzacţia se desfăşura la doar trei luni distaţă de o altă vânzare semnificativă pentru autor: în decembrie 2010, tabloul „Noapte la Ştefăneşti” se cumpăra tot într-o licitaţie Artmark, cu 100.000 de euro, după ce fusese anunţat cu o estimare minimă de 75.000. Amândouă lucrările sunt plasate – ca etapă a creaţiei artistului – la finalul perioadei folclorice cu transgresare către cea totemică.

Ion Ţuculescu este  singurul pictor de care eticheta „abstract” şi cea „fabricat în România” se pot lipi simultan. Jackson Pollok, artistul cu care Ţuculescu are cele mai multe similitudini – în special prin concentrarea pe simboluri şi pattern-urile mitologice şi pe rafinarea influenţei folclorice – obţinea la Sotheby’s New York, în 2012, peste 30 de milioane de euro  pentru lucrarea „Number 4”, datată 1951.

Carmen Corbu

Print Friendly, PDF & Email