Puține filme au ieșit din rând în 2018 și au făcut un pas în față. Ca impresie, cinematografia trece printr-o restructurare radicală, pe măsură ce casele de producție eminamente digitale (Netflix, HBO) realizează producții artistice și seriale din ce în ce mai importante, cu tot mai mari resurse (actori de top, regizori, studiouri, bugete) și lansează producții care nu vor ajunge niciodată pe marile ecrane și, probabil, nici pe televiziune (în cazul Netflix). Amenințate, vechile studiouri riscă din ce în ce mai puțin și investesc mari bugete în cele mai comune și mai sigure gusturi ale publicului. Numai că supraexploatarea gustului public duce repede la plictiseală. Producții mai interesante au venit doar din zona „indie” (a filmului independent), cu un punct forte în filmul european. M-au impresionat producții realizate cu bugete infime, aproape fără decoruri, la granița cu teatrul radiofonic. Produs în 2017, dar distribuit internațional în 2018, filmul „The Place” / „Localul” al lui Paolo Genovese are, integral, acțiunea într-un singur spațiu, o cafenea. Scenariul e briliant, reușește o acumulare teribilă de tensiune și un excelent nivel metaforic. Cumva de aceeași factură (dar fără metafizică și metaforă), „The Guilty” („Vinovatul”), film danez, este filmat în întregime într-un birou de call center de la numărul de urgență 112.

Playlist cu 30 de filme importante (traileruri) care au rulat pe ecrane în 2018

Comedia anului, într-o alegere personală, a fost „Moartea lui Stalin”. Film de autor al lui Armando Iannucci, cu un Steve Buscemi în cel mai bun rol al său, „Moartea lui Stalin” reconstituie, uneori în cheie bufă, dar cu maximă inteligență, mecanisme ale slugărniciei (și ale autoritarismului pe care aceasta îl provoacă) în marea politică atunci când jocurile sunt făcute de oameni mediocri și submediocri. Nu e doar despre Stalin și camarila sa, e despre toți politicienii lipsiți de caracter și de cultură.

Marile premii au scos în față (nu întotdeauna printre câștigători) filme bune și câteva foarte bune. BlacKkKlansman a rulat la Cannes în 2018 înainte de a prinde nominalizarea la Globuri (și probabil Oscar) în 2019, la fel ca și The House That Jack Built. Fiind producții americane, variante de distro ale lor circulă pe ici pe colo. Majoritatea filmelor de la Cannes încă mai întârzie, dar o producție remarcabilă, cu note naturaliste, caracteristice lui Matteo Garrone („Gomorrah”) a putut fi deja văzută. Este vorba despre „Dogman”.

Filmele de la Oscarul de anul trecut au intrat pe marile ecrane românești în prima parte a lui 2018. Three Billboards outside Ebbing, Missouri, favoritul meu, a rulat la începutul primăverii, ca și câștigătorul marelui premiu, The Shape of Water. Alte filme care vor bate anii, pe aceeași listă, au mai fost „Furul invizibil” (Phantom Thread), probabil ultima producție în care a apărut Daniel Day Lewis, și Darkest Hour.

Box-office-ul a fost dominat de producții Marvel. Benzile desenate, acum animate și întrupate au avut un moment când își depășiseră condiția și propuneau scenarii consistente pe lângă efectele vizuale spectaculoase. Acele vremuri au trecut. Efectele vizuale spectaculoase au rămas - și nimic mai mult -, dar publicul a venit în săli, probabil din inerție. Multe dintre vedetele box-office-ului sunt continuări sau valorificări ale unor personaje din alți ani, iar block-buster-ele s-au transformat deja în seriale. A trecut vremea când Netflix și HBO furau meserie de la marile studiouri, acum direcțiile s-au inversat. Cel puțin asta e concluzia lui 2018. Să îl vedem și pe '19, poate și pe 20-20 și ne vom da seama dacă și ce resurse mai are filmul construit pentru vechile, deja, rețele de distribuție - cinematograful și televiziunea.

În topurile de audiență

Începutul lui 2018 a fost dominat de „JumanjiWelcome to the Jungle - Jumanji: Aventură în junglă”, sequel al producției cu Robin Williams de acum aproape 20 de ani. A urmat o scurtă perioadă în care „Den of Thieves - Frăţia hoţilor” a prins primul loc, detronat fiind de „Maze Runner: The Death Cure - Labirintul: Tratament letal” (serie cinematografică ajunsă la a treia continuare). Următorul film-vedetă a fost impudicul „Fifty Shades Freed - Cincizeci de umbre descătușate” (tot o continuare), urmat de „Black Panther” (film Marvel, nimic de adăugat pentru cine nu l-a văzut), producție care, alături de „Avengers” (tot Marvel, având și Pantera Neagră printre personaje!) a dominat box-office-ul mondial. Lista continuă cu „Red Sparrow”, oarecum original, pentru că nu e o continuare explicită, chiar dacă a luat șablonul altor zeci de filme, „Tomb Raider” (prequel), „Pacific RimUprising - Pacific Rim 2: Revolta” (sequel), „Peter Rabbit” (oarecum original), „Rampage - Rampage: Scăpaţi de sub control” (remix), „AvengersInfinity War - Răzbunătorii: Războiul Infinitului” (un all star game al personajelor de bandă desenată, meritoriu pentru energia depusă), „Deadpool 2”, „Jurassic WorldFallen Kingdom - Jurassic World: Un regat în ruină” (5 sau 6 în serie, n-am verificat), „Ocean's 8”, Ant-Man and the Wasp - Omul Furnică şi Viespea” (Marvel), „Hotel Transylvania 3Summer Vacation - Monştrii în vacanţă”, „Incredibles 2 - Incredibilii 2”, „MissionImpossible - Fallout - Misiune: Imposibilă. Declinul” (4, cred, în serie), „The Meg - MEG: Confruntare în adâncuri” (a n-șpelea continuare/replică la „Fălci”), „Alpha” (oarecum original, dar nu reușește să se distanțeze nici de „10.000 BC”, nici de „Cartea junglei”), „The Nun - Călugărița: Misterul de la mănăstire” (pentru că acțiunea se petrece în România, dar nu e produs de regizorii români), „Night School - Loserii de la seral”, „Venom” (Marvel), „Bohemian Rhapsody” (în sfârșit, un musicall cu muzică bună), Fantastic BeastsThe Crimes of Grindelwald - Animale Fantastice: Crimele lui Grindelwald (sequel la „Fantastic Beast” din 2017, prequel la seria „Harry Potter” și lăsat la continuare), „Dr. Seuss' The Grinch” (2018, animație, reecranizare), „Robin Hood” (2018 - a nu se confunda cu cel din 2011, 1993, 1973 sau 1938), „Second Act - A doua şansă” (cu J.Lopez) și s-a încheiat cu „Aquaman”  pe primul loc.

(cf. Box Office Mojo - topuri săptămânale de box-office pentru România).