„A fost sau n-a fost?” în Turnul cu DVD-uri

Print Friendly, PDF & Email
Turnul cu DVD-uri | Autor: Nicu Ilie | 13 septembrie 2016 |

A fost sau n-a fost? / 12:08 East of Bucharest (2006)

Regia și scenariul: 
Corneliu Porumboiu

Actori:
Mircea Andreescu, Teodor Corban, Ion Sapdaru,  Mirela Cioabă, Luminița Gheorghiu, Cristina Ciofu, Lucian Iftime, Annemarie Chertic, Petrică Sapdaru, Catalin Paraschiv, George Guoqingyun, Constantin Diță, Daniel Badale, Marius Rogojinski, Aurelia Tocu 

Durata:
1h 29min

Regia: Cornel Porumboiu. Subiectul: Revoluţia Română. Locaţia: Vaslui. Acţiunea: un talk-show de televiziune locală. Premii: 9 bucăţi. Cele mai importante premii: Camera de Aur şi Cinema European la Cannes 2006.

Din punct de vedere cinematografic, filmul se află la granița filmului experimental. Așa se face că, tocmai ucigând tehnica cinematografică, „A fost sau n-a fost” este cel mai inventiv film al noului val românesc. Cât privește interpretările, filmul a avut cronici bune, pe măsura recepției sale internaționale, dar o analiză de substanță, semantică și cinematografică deopotrivă, încă este pe lista de așteptare. 

Premii

Oscar
Nu.

Cannes
Trofeele Camera de Aur și Label Europa Cinemas

European Film Awards
Nominalizat pentru cel mai bun scenariu și pentru premiul audienței

Nota IMDB
7,4

*) Pagina YouTube indicată cuprinde și versiunea integrală a filmului, fără a fi clar dacă încărcarea acestuia s-a făcut cu respectarea drepturilor de autor. Ca urmare, versiunea poate fi ștearsă oricând, la solicitarea deținătorilor de drepturi.

Despre film

Cristina Zaharia pe port.ro:

Cadrele sunt statice, lungi, cu unghi fix, frontal. Mereu la fel. Tot filmul la fel. De parcă şi ei sunt surprinşi fără să ştie tot de operatorul amator care va filma emisiunea pentru televiziunea locală, adeseori fără sharf şi cu zoomurile inerente începutului. Mici discuţii nesemnificative, viaţă de cuplu, rutină. Dar, pe măsură ce cadrele se acumulează, povestea începe să se clarifice şi personajele să ne explice pe rând ce se întâmplă. (...) Tema este nici mai mult nici mai puţin decât o întrebare - ce rămâne retorică - dacă în urmă cu 16 ani a fost sau nu revoluţie la ei în oraş. Oraşul adormit, strâns în sine, personajele pe care le-am văzut deja la masa proprie, ştim ce şi cum gândesc, platoul mizer, încropit cu neprofesionişti, dau temei un aer de tristeţe subtilă, o discrepanţă care nu judecă, doar e arătată.

Citat cf Aarc.ro | web

Magda Mihăilescu în Gândul:

Deşi scriitoarea este şi autoarea scenariului, deşi semnează şi dialogurile, împreună cu Răzvan Rădulescu, filmul seamănă, în primul rând, cu regizorul său, cu Tudor Giurgiu. Nu regăsim bezmeticeala scriiturii tinerei prozatoare, cazna deghizată în ghiduşie, jocul ţopăit de-a fragmentarismul, încăpăţânarea de a violenta lexicul. Cecilia Ştefănescu are, bănuiesc, un anumit instinct cinematografic, din moment ce a avut încredere în cel care i-a citit cartea cu alţi ochi.

cf Aarc - vezi tot articolul