S-a încheiat a cincea ediție a Festivalului Internațional de Orgă FIO România, organizat de Asociația Kultur Banat și găzduit de Catedrala Romano-Catolică Sfântul Iosif din București. Timp de două săptămâni, organiști de talie internațională și-au dat măsura talentului în fața unui public din ce în ce mai numeros de la o ediție la alta. Efortul directorului acestui festival, Alex Robert Roi, de a-l continua în fiecare an, de a oferi stabilitate, în condițiile în care finanțarea se face exclusiv din sponsorizări, dă roade în atragerea și fidelizarea publicului, în fiecare an, mai cald și mai curios. Îndrăgostit de muzica de orgă, de posibilitățile infinite ale acestui nobil instrument, directorul festivalului invită muzicieni interesați de registre diferite, cu gust și înclinație de a investiga noi și noi genuri. Aceasta nu înseamnă că muzica clasică de orgă a fost neglijată, festivalul prilejuind întâlnirea publicului cu sonoritățile divine ale lui Bach sau ale lui Cézar Franck. Dar repertoriul nu s-a rezumat numai la fragmente ale compozitorilor celebri, ci a oferit o seară de improvizații foarte apreciate, una de muzică gotică sau una în care orga a devenit, pur și simplu, partener de film.

Alex Robert Roi: Festivalul din acest an a fost primul după perioada de pandemie, lucru care a facilitat foarte mult evenimentele organizate. S-a simțit o revigorare a actului muzical prin prezența publicului care a fost numeros la fiecare eveniment. De la bun început, prin primul concert am redescoperit versatilitatea orgii, deoarece l-am ascultat pe organistul titular al Bisericii St. Eustache din Paris, domnul Baptiste Florian Marle Ouvrard, cum a improvizat pe loc coloana sonoră a fimului mut Fantoma de la Operă în regia lui Rupert Julian din 1925. Ulterior toți organiștii care au susținut concerte au avut diferite tematici originale ce au încântat publicul. Aș aminti și faptul că anul acesta se marchează 200 de ani de la nașterea compozitorului César Franck. Tocmai de aceea organistul Catedralei St. Etienne de Meaux, domnul Domenico Severin, a ales un repertoriu de concert bazat integral pe operele acestui compozitor.

În fiecare an, Festivalul Internațional de Orgă FIO își propune să invite muzicieni de calitate, cu recunoaștere internațională, dintre care mulți activează într-o triplă ipostază, organiști în catedrală, soliști în concerte și profesori în diferite universități de muzică. La ediția recent încheiată, au fost prezenți Baptiste-Florian Marle Ouvrard, organistul bisericii Saint Eustache din Paris, Dalibor Miklavcic, organist concertist din Slovenia, profesor universitar la Academia de Muzică din Ljublijana, Eduard Antal, organistul titular al Catedralei Sfântul Iosif, Pavel Kohout, organist concertist din Cehia, profesor universitar la Universitatea din Brno, Domenico Severin, organistul Catedralei Saint-Étienne din Meaux Franța, Ulrich Walther, organist concertist din Germania, profesor la Univeristatea de Muzică din Graz, Austria.

Alex Robert Roi: Muzicienii care sunt invitați la Festivalul Internațional de Orgă FIO sunt organiști concertiști. Aceasta înseamnă că au un nivel de execuție muzicală la standarde foarte înalte. Marea lor majoritate a concertat în marile capitale muzicale ale lumi, Paris, Viena, Londra, New York, Washington, Tokyo, Sydney, Taipei, Beijing etc. Unii dintre ei trăiesc mai mult din turneele pe care le fac, ca Pavel Kohout, organist concertist din Cehia. Recent, el a acceptat să fie și profesor universitar la Academia de Muzică din Brno. Mulți dintre organiști sunt cunoștințe vechi de breaslă. Le cunosc potențialul artistic cât și personalitatea, astfel cooperăm foarte bine. Calitatea actului muzical trebuie să primeze, nu se face nici un pic de rabat de la acest principiu.

Considerând că misiunea sa este să facă acest instrument accesibil și plăcut oamenilor, printre criteriile în funcție de care Alex Robert Roi își selectează invitații se află și capacitatea acestora de a alege un program atrăgător pentru public. „Or, pentru aceasta, ai nevoie de cei mai buni performeri din piață!”, punctează el.

Alex Robert Roi: Avem mare noroc că în București există instrumente simfonice de orgă. Folosesc cuvântul simfonic deoarece orga este ca o orchestră, aș spune străbunul sintetizatorului pentru că reușește să aibă sonorități foarte complexe. Altminteri, dacă ascultăm diverse coloane sonore de la diferite filme de succes de la Hollywood, ca Interstellar, prin compozitori ca Hans Zimmer, aceștia reușesc să încorporeze sonoritățile instrumentului într-un mod extraordinar, dându-i un nou scop și noi posibilități pentru săvârșirea actului artistic muzical.

Printre cele mai mari câștiguri ale ediției de anul acesta s-a numărat și faptul că Festivalul a avut propuneri extrem de diferite din punct de vedere stilistic: genuri diferite, compozitori din epoci diferite, muzicieni cu personalități diferite. Organizatorul festivalului și-a propus de la bun început ca programul să aibă varietate, să ofere experiențe pe cât de complexe pe atât de variate. Scopul său a fost evident chiar din debutul festivalului, când Baptiste Florian Marle Ouvrard a improvizat la orgă asigurând live coloana sonoră a filmului mut Fantoma de la operă.

Alex Robert Roi: Fiecare organist, prin școala urmată și prin experiențele artistice acumulate, ne dezvăluie interpretări diferite ale muzicii pe acest instrument divin. Unii sunt de-a dreptul matematicieni care aplică în mod instant și simultan anumite tipare de execuție muzicală pentru a crea o improvizație, tehnici acumulate în timpul multor ani de studiu și de practică în breasla acestei meserii. La primul concert organistul Baptiste Florian, timp de 90 de minute, a improvizat coloana sonoră a filmului Fantoma de la Operă fără să se oprească, acest lucru fiind posibil numai prin concentrare, experiență și ani de studiu aprofundat. Toate concertele au avut ceva aparte. Eduard Antal, organistul Catedralei Sf. Iosif, a ales să prezinte piese din registrul muzical gotic de catedrală din repertoriul compozitorilor francezi Léon Boëllmann, Charles Marie Widor, Louis Vierne, Henri Mulet. Concertul lui Dalibor Miklavčič, organistul din Ljublijana, a impresionat prin piesele din patrimoniul muzical sloven pentru orgă cât și prin cele patru concerte improvizate în stil propriu. Pavel Kohout a încântat publicul cu muzica din patria lui, Bedřich Smetana, piesa Die Moldau, care face parte din patrimoniul muzical ceh, tablouri muzicale romanțate din Boemia. Este unul dintre concertele cu cel mai mare impact emoțional asupra publicului. Țin minte cum ropotul aplauzelor nu se mai termina. Unele persoane chiar au mărturisit că au plâns de fericire la finalul concertului. Aceasta mi-a reconfirmat posibilitățile infinite ale orgii de a sensibiliza și de a acapara publicul. Concertul de închidere, susținut de organistul Ulrich Walther din Graz, a marcat finalul festivalului cu piese emblematice, proprii transcripții muzicale după opere de celebrul compozitor Franz List sau Nikolai Kapustin, piese monumentale, care au făcut furori în seara de concert.

Cât despre viitor, directorul își propune o și mai mare diversitate cu care să răsfețe amatorii de muzică pentru ca fiecare ediție să fie mai bună decât cea de dinainte. Și, evident, să câștige mai mulți adepți, oferindu-le experiențe cât mai diverse.

Alex Robert Roi: Deja am primit confirmarea unui mare organist din Statele Unite ale Americii care va participa la următorul festival. Formatul concertelor se va mai schimba deoarece o să avem și proiecte cu diverse influențe muzicale, orgă în ritmuri de jazz sau muzică cu motive orientale ș.a.m.d. Cred că acest instrument va surprinde și mai mult prin posibilitățile sale muzicale. Cert este că Festivalul Internațional de Orgă FIO va continua să încânte amatorii de muzică de orgă în fiecare an...