UN ARTICOL DE ALINA MAER
„Aș face cadou un bilet la Cloaca oricui susține că bărbații nu sunt vulnerabili”, a spus un cunoscut om de teatru. Aș face cadou un bilet la Cloaca oricui nu știe ce actor minunat este Gabriel Răuță și ce echipă imbatabilă face împreună cu Alexandru Jitea, Mihai Marinescu și Lucian Ghimiși. De la premiera din 2021 am văzut spectacolul de câteva ori și de fiecare dată m-a surprins neplăcut numărul prea mare de scaune neocupate, dar și gâlgăielile de râs disonant cu mesajul spectacolului. Simt că încă nu și-a găsit publicul și acesta este și rostul articolului meu, dorința ca acest spectacol pus în scenă la Teatrul „Nottara”, Sala „George Constantin”, să se bucure în viitoarea stagiune de prezența unor spectatori care să îi perceapă toate sensurile și să aprecieze eleganța viziunii regizorale ce poartă semnătura lui Theodor-Cristian Popescu.
Piesa Mariei Goes, Cloaca (titlul original Baraka) a avut premiera în septembrie 2004 la Old Vic Theatre din Londra în regia lui Kevin Spacey. Inițial, a fost scrisă în 2002 pentru compania olandeză de teatru Het Toneel Speelt, devenind cea mai de succes producție a teatrului olandez. Titlul lucrării nu are o conotație literală, ci mai degrabă țintește la o senzație auditivă. Cu toate acestea, în limba marocană se referă la o expresie de salut și urare de noroc. În piesă, titlul se referă la un mod special în care cele patru personaje se salută, formulare pe care au menținut-o încă din copilărie. În Olanda a mai fost numit Baraka, în Germania, Alte freunde, iar în Anglia, Cloaca.
Cloaca de Maria Goos surprinde prin curajul de a coborî reflectorul în zona vulnerabilității masculine. Patru bărbați, prieteni de-o viață, se adună într-un apartament pentru a-și regla conturi vechi, a-și striga dezamăgirile și a-și consuma micile trădări. Și, mai ales, pentru a lăsa să se audă, printre replici încărcate de sarcasm sau furie, plânsul lor interior. Nu este un plâns ostentativ, ci o fisură în zidul unei virilități masculine fragile, fragilitate ce devine materia primă din care teatrul își trage forța.

Un apartament modern, placat în lemn, cu mobilă elgantă, totul scăldat în luminaă roșie (scenografia: Theodor Cristian Niculae) te trimite cu gândul la băile romane, locuri de socializare pentru protipendada masculină a lumii antice sau la un bordel văduvit de prezența femeilor. Suntem în locuința unui iubitor de artă, așa că ne putem imagina și grădina într-o parte opusă scenei, stilizată și atemporală. Eleganța nu exclude senzația de sufocare, de captivitate care se revarsă în starea psihică a celor patru personaje. Nu e vorba despre eroi virili, nici despre „băieți de gașcă” victorioși, ci despre patru bărbați aflați într-un moment de stagnare, la granița dintre viața trăită și viața ratată. Spectacolul devine astfel un laborator psihologic în care vedem cum prietenia solidară și fidelitatea sunt supuse eroziunii lente a timpului și a resentimentelor.
Regizorul Theodor-Cristian Popescu a montat Cloaca la Teatrul „Nottara”, la zece ani distanță de montarea de la Târgu Mureș. Ce s-a schimbat într-un deceniu? La această întrebare pot răspunde doar cei ce au văzut ambele spectacole. Cei ce ne-am bucurat numai de varianta „Nottara”, am simțit cum regizorul se apropie de textele lui David Mamet (Oleanna), de cinismul amar din Artă de Yasmina Reza, dar și de melancolia cehoviană din Trei surori sau Livada de vișini, unde prietenia și conviețuirea sunt terenuri alunecoase pentru resentimente mocnite. Fiecare dintre cele patru personaje trăiește între nevoia de recunoaștere și frica de eșec, între dorința de apartenență și impulsul de a trăda pentru supraviețuire.
Relația dintre cei patru, Pieter, Joep, Tom și Maarten, are straturile unei fraternități obosite. Există complicitatea anilor tineri, dar și resentimentul maturității. Ceea ce ar fi trebuit să fie sprijin reciproc devine adesea o competiție latentă: cine a reușit mai mult, cine a rămas în urmă, cine și-a vândut principiile pentru un confort iluzoriu. „ ̦̆ -̦ ̦̆ ̦ ? ̆ ̦̆ ̂ ̆ - î ̦ - ? - , - , ?”, se întreabă Theodor-Cristian Popescu. Poate s-a pierdut fascinația pentru eternul feminin, terfelit în prea multe povestiri picante. Deși femeia nu este direct o prezență scenică în miezul relațiilor, ea structurează povestea din umbră. Fie că e vorba de soțiile care își revendică partea lor de viață, de iubirile ratate sau de amintirea unor femei care au modelat deciziile lor, elementul feminin apare ca o fantomă ce bântuie apartamentul. Nu sunt de acord cu ideea că personajul tânăra prostituată rusoaică (Macrina Bârlădeanu, nu doar frumoasă și senzuală, ci și credibilă în propria ei dramă declamată în rusește, neînțeleasă de nimeni cu adevărat), cadoul lui Maarten din partea prietenilor la aniversarea de cincizeci de ani este unul decorativ. Femeia atinsă, dorită, alungată devine terenul de proiecție al fricilor bărbaților și oglinda care le expune vulnerabilitatea.

Spectacolul, deși cu siguranță nu își propune acest lucru, ar putea figura într-un program de conștientizare a depresiei ca boală a secolului. În spatele replicilor ironice și al jocurilor de putere, se ascunde un inamic comun, acest demon al amiezii și al nopții, nu doar ca boală psihiatrică, ci ca stare generală de neputință stârnită de golul interior. Doi dintre ei se prăbușesc vizibil, unul prin ratarea profesională, celălalt prin incapacitatea de a găsi sens în succesul său. Depresia se dovedește a fi adevăratul personaj invizibil al piesei, un adversar mai puternic decât oricare conflict de orgolii. E o boală care nu se discută frontal, ci se lasă să transpară în gesturi mărunte: un pahar în plus, un hohot de râs forțat, un moment de tăcere sufocant, un gest fatal. Depresia nu este un subiect de discurs explicit, ci are substrat existențial. Pieter și Tom, în special, trăiesc depresia ca pe o imposibilitate de a acționa: „Nu am energie să încep nimic. Nu am chef să mă ridic din pat” (Tom). Depresia devine un „personaj tăcut”, exact cum în Cehov tăcerea și plictisul sunt adevărații protagoniști. Să fie depresia cauza trădării sau efectul ei? Fiecare dintre cei patru, la un moment dat, își trădează cel mai bun prieten, fie prin indiferență, fie prin tăcere, fie prin compromisuri care lovesc în ceilalți. Prietenia e pusă la încercare și se destramă prin mici trădări succesive: Joep sacrifică loialitatea pentru politică, Maarten pentru cinism profesional, Pieter și Tom prin neputința lor de a fi prezenți. Promisiuni neîmplinite, gesturi de solidaritate amânate, lipsa curajului de a fi loial atunci când e cel mai greu, ironii dureroase, răzbunări rafinate, tocmai aceste mici fisuri sapă relația prietenilor până la colaps. Trădarea nu e o lovitură de teatru, ci una lentă: prietenia nu rezistă când fiecare își caută propria salvare. Într-un fel, Cloaca e un răspuns amar la Prietenii de Yasmina Reza: acolo, conflictul era ironic; aici, e devastator.
Distribuția are marea calitate de a include actori pentru fiecare personaj care știu să dozeze umorul cu abisul interior. Alexandru Jitea și Gabriel Răuță au făcut parte din distribuția spectacolelor Metoda de Jodi Galceran și Panică de Mika Mylliaho (alți bărbați în pragul unei crize de nervi) ale aceluiași Theodor-Cristian Popescu. Mihai Marinescu și Lucian Ghimiși se alătură fiecare cu greutatea propriului talent alcătuind un careu de ași pentru acei spectatori care pot distinge profunzimea de popularitate când este vorba de măiestria unui actor.

Pieter (Mihai Marinescu) este un funcționar public în domeniul cultural cu douăzeci și doi de ani de serviciu, care duce o viață solitară, a cărui principală plăcere este să tezaurizeze picturi aruncate de muzeele administrate de Minister. Confruntat cu un telefon surprinzător care îl informează că acele tablouri au căpătat o valoare de piață neașteptată și trebuie să le returneze, Pietro intră în criză. Cuvintele lui emană o luciditate amară: „Am stat o viață întreagă să păzesc niște tablouri pe care statul le-a uitat. Acum le-au redescoperit, iar eu trebuie să le dau înapoi, cu tot cu viața mea”. Pieter are nevoie de un actor cu gravitate reținută, capabil să lase să se vadă, dincolo de o mască de calm, fisura unei vieți ratate.
Mihai Marinescu înnobilează personajul său cu un „ceva”care îl face să fie nu doar un mizantrop, ci mai degrabă un simbol al idealurilor culturale: arta este aici forma de expresie pură, autentică, neafectată de pragmatismul celorlalți. Starea de marginalizare, amărăciunea mocnită, scurtele accese de furie și neputință se combină cu tăcerile lui încărcate de disperare. Blocajul emoțional se traduce printr-o ușoară rigiditate fizică, manierele și pedanteria contrastează cu starea explozivă a prietenilor săi care devin exponenții banalizării valorii: când ceilalți nu înțeleg sensul unor tablouri și le văd doar ca pe un bun de vândut, devine clar cum cultura este golită de sens în lumea contemporană.
Foarte bun, mereu bun, în orice rol, Gabriel Răuță, deci și în Tom, un avocat maniaco-depresiv. Eliberat recent dintr-o instituție psihică după ce a suferit o psihoză indusă de droguri, decide să-și relanseze cariera apărându-l pe prietenul său. Jocul alternează energia dezordonată, cu momente de prăbușire interioară, vulnerabilitatea seduce aroganța. Obosit permanent și prematur, mereu prins între revoltă și renunțare, Tom histrionul, Tom nebunul, Tom înfrântul, toate fațetele îi reușesc lui Gabriel Răuță, actor al echilibrului, al măsurii și al insprației ghidate mereu de decență și inteligență scenică.
Maarten (Lucian Ghimiși), regizor, om de televiziune, pragmatic, aparent stabil, prieten cu toți, dar fără coloană vertebrală. „Eu fac spectacol din tot. Chiar și din ratarea voastră. Publicul vrea sânge, vrea emoție, iar eu știu să i-o dau.” El are rol de intermediar al grupului, dar se ferește de convingeri proprii. Se teme de conflict, se ascunde după ironie. Lucian Ghimiși lucrează pe un contrast între umor și teamă, jucând ezitatea, frica de ruptură. E cameleonic, arogant și ușor pervers, deține atât un record de succes pentru primii ani de creație, cât și un record ulterior de episoade personale considerabile compromițătoare. Interpretarea poată transmite, printr-o simplă schimbare de ton, trecerea de la siguranță la cinism și apoi la disperare, niciodată recunoscută. Maarten e un cinic contemporan care vede viața ca pe o scenă de consum. E cel mai lucid, dar și cel mai rece.
Joep (Alexandru Jitea) are un caracter infect. Este un tip carismatic, manipulator, mereu cu un plan în spate. A știut să „se descurce” în viață. Este detestabil, dar fascinant, având ceva din demagogii mametieni, unde fiecare replică e un calcul de imagine. Pare un „om de familie” care și-a căutat o carieră în politică, visul său de a ajunge ministru de cabinet este pe punctul de a se împlini, dar căsnicia sa este în cădere liberă. Trădarea lui e străvezie, dar totuși justificată de logica propriului succes. „Sunt ministru acum, băieți, și trebuie să am grijă la imagine. Prietenia e una, dar politica cere altceva.” În abordarea rolului Alexandru Jitea are tonul calculat, cu un zâmbet fals și calm aparent. Mișcările sunt sigure, gestică controlată. Reușește să creeze ambiguitate morală, e fermecător, dar periculos.
În latină, „cloaca” înseamnă canal de scurgere, loc în care se adună murdăria. Simbolic, titlul face referire la starea psihologică a personajelor cuprinse de frustrare și deziluzie, la relațiile lor toxice, perfect explicabile în societatea în care trăiesc, coruptă, ipocrită, unde valorile culturale sunt abandonate în favoarea banului și puterii.
„Și bărbații plâng câteodată?” Da, deseori, atunci când săgețile realității străpung armura masculină. Lacrimile nu curg neapărat vizibil, dar sunt acolo, în fiecare replică încărcată de resentiment, în fiecare tăcere tensionată, în fiecare râs care explodează prea brusc. În esență, Cloaca vorbește despre incapacitatea bărbatului de azi de a gestiona vulnerabilitatea, despre depresia ascunsă sub mantia ironiei și despre fragilitatea prieteniilor care se dovedesc mai străvezii decât par.
Teatrul „Nottara”
CLOACA
de Maria Goos
Traducerea: Liliana Alexandrescu
Regia: Theodor-Cristian Popescu
Scenografia: Theodor Cristian Niculae
Muzica originală: Andrei George Raicu
Distribuția
Pieter – Mihai Marinescu
Joep – Alexandru Jitea
Tom – Gabriel Răuță
Maarten – Lucian Ghimiși
Femeia – Macrina Bârlădeanu


Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.