Un articol de Simina Popa și Claudiu Sfirschi-Lăudat

Faptul că trebuie să inventezi o lume, să creezi personaje, să le descoperi, să faci lucruri să funcționeze, te face să fii implicat atât de mult, încât cumva îți place să trăiești în acea lume și nu vrei să se termine, și atunci merge mai încet.

E dramaturgul un fel de ninja al societății civile?

Csaba Székely: Încă sunt teme tabu în societatea noastră și, dacă lucrezi în spațiul independent, atunci e și mai greu, pentru că e posibil să nu ai public pentru așa ceva.

Podcast

Un dialog cu Csaba Székely despre curajul publicului de a vedea spectacole, un tutorial de pronunție a numelor ungurești și istoria din manualele din România și Ungaria.

Fragmentele audio folosite în podcast fac parte din:
Apă de mină de Csaba Székely
Traducerea: Sándor László
Muzica: Bobo Burlăcianu
Teatrul Act, București
și
Nu chiar 1918 de Csaba Székely
Regia: Cristian Ban
Teatrul Andrei Mureșan, Târgu Mureș

Mulțumiri lui Csaba Székely și lui Bobo Burlăcianu pentru că ne-au pus la dispoziție materialele audio din piese.

Biografie

Csaba Székely (1981, Târgu Mureș) este un dramaturg și scenarist de limba maghiară. Pentru prima sa piesă (Vă plac bananele, tovarăși?), BBC i-a acordat Premiul pentru cea mai bună piesă europeană în 2009, iar Societatea Autorilor (Society of Authors) din Marea Britanie i-a decernat prestigiosul Imison Award. Piesele din trilogia (Trilogia Minelor) Flori de mină, Orb de mină și Apă de mină – examinează probleme tabu din viața rurală din Transilvania, precum șomajul, alcoolismul, naționalismul, corupția sau rata mare de sinucideri, și au fost montate pe mai multe scene din România, Ungaria și Slovacia.
În 2014 a câștigat Premiul I la un concurs de dramaturgie organizat de Teatrul „Weöres Sándor” din Ungaria, cu comedia istorică Mihai Viteazul (montat, la același teatru, în 2015, apoi în 2018, de Ándi Gherghe, la Teatrul 3G), textul luând și Premiul Asociației Criticilor de Teatru din Ungaria pentru piesa anului.
Piesa bilingvă intitulată MaRó examinează relația româno-maghiară în zece scene tipice și absurde și este concepută ca o terapie socială pentru o comunitate mixtă. Textul intitulat 10 se bazează pe cele zece porunci și povestește viața a zece personaje care încalcă câte o poruncă. Piesa a fost montată la Sibiu de Radu Nica și la Budapesta de Aba Sebestyén. Cea mai recentă premieră a unui text scris de el a avut loc la București, la Teatrul Act, în regia lui Eugen Gyemant: Nu regret nimic, o piesă despre crimele comunismului.
Csaba Székely este unul dintre scenariștii sezonului al treilea al serialul Terápia (În derivă / In Treatment) produs de HBO Ungaria.

STUDII:

2000-2004 Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Litere, Secția Maghiară-engleză (Cluj-Napoca)
2009-2011 Universitatea de Arte, masterat de scriere dramatică (Târgu Mureș)

PREMII:

2020 Premiul pentru dramaturgie contemporană – Ungaria
2019 Piesa anului (pentru 10) – Asociația Criticilor de Teatru din Ungaria
2018 Premiul I pentru piesa scurtă Vörös Rébék – concurs organizat de cotidianul literar online litera.hu – Ungaria
2015 Premiul „Ferdinand Vanek” pentru cea mai bună piesă politică – Praga, Cehia
2015 Piesa anului (pentru Mihai Viteazul) – Asociația Criticilor de Teatru din Ungaria
2013 Piesa anului (pentru Orb de mină) – Asociația Criticilor de Teatru din Ungaria
2013 Premiul Imison (pentru Do You Like Banana, Comrades?) – Uniunea Scriitorilor din Marea Britanie (Society of Authors)
2013 Premiul I, pentru Mihai Viteazul – Concurs de scriere dramatică, organizat de Teatrul „Weöres Sándor” din Szombathely, Ungaria
2013 Premiul pentru Cultura Contemporană Maghiară din Transilvania
2012 Premiul pentru piesa anului, pentru Flori de mină – Asociația Criticilor de Teatru din Ungaria
2012 Premiul I, pentru Apă de mină – la Concursul de scriere dramatică organizat de Teatrul „Örkény István” din Budapesta
2011 Premiu de excelență – Revista literară Látó
2011 Premiul „Szép Ernő” pentru cel mai bun debut teatral (Flori de mină)
2011 Premiul Vilmos – Asociația Dramaturgilor din Ungaria
2009 Cea mai bună piesă europeană, pentru Do You Like Banana, Comrades? – BBC

SPECTACOLE:

Semmit se bánok (Nu regret nimic)
— Fertili Terreni Teatro, Torino, Italia, 2019 (spectacol în limba italiană)
regizor: Beppe Rosso
— Teatrul Act, București, 2019.
regizor: Eugen Gyemant
— Teatrul „Rózsavölgyi Szalon”, Budapesta, 2019
regizor: Pál Sztarenki
— Teatro Out-Off, Milano, Italia, 2019 (spectacol în limba italiană)
regizor: Andrea Piazza
— Teatrul de Nord, Trupa „Harag György”, Satu Mare, 2019
regizor: Zoltán Lendvai

Nu chiar 1918
— Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe, 2018
regizor: Cristian Ban

10
— Teatrul „Radnóti Miklós”, Budapesta, 2018
regizor: Aba Sebestyén
— Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 2017
regizor: Radu Nica

Idegenek (Străinii)
— sub titlul Patru Piesuțe Politice despre dușmani — Teatrul Național Târgu Mureș, 2016
regizor: Sebestyén Aba
— sub titlul De la kilometrul 0 — Teatrul de Nord Satu Mare, 2020
regizor: Andi Gherghe

Öröm és boldogság (Bucurie și fericire)
— Teatrul „Spirit”, Budapesta, 2019
regizor: Gábor Czeizel
— Teatrul „3G”, Târgu Mureș, 2017
regizor: Andi Gherghe

Kutyaharapás (Mușcătură de câine)
— Teatrul „Szkéné”, Budapesta – Teatrul Jászai Mari, Tatabánya, 2016
regizor: Rémusz Szikszai

MaRó
— Studioul Yorick, Târgu Mureș, 2015 (spectacol bilingv)
regizor: Ándi Gherghe

A Homokszörny (Monstrul Nisipurilor)
— Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, Galați, 2018
regizor: Andi Gherghe
— Teatrul „Marin Sorescu”, Craiova, 2017
regizor: Irina Crăiță-Mândră
— Teatrul „Figura Stúdió”, Gheorgheni, 2015
regizor: Botond Nagy

Vitéz Mihály (Mihai Viteazul)
— Teatrul „3G”, Târgu Mureș, 2018 (spectacol trilingv)
regizor: Andi Gherghe
— Teatrul „Weöres Sándor”, Szombathely, 2015
regizor: Attila Béres

Szeretik a banánt, elvtársak? (Vă plac bananele, tovarăși? / Do You Like Banana, Comrades?)
— European Theatre Collective, Helsinki, 2015 (spectacol în limba finlandeză)
regizor: David Kozma
— Teatrul „Hevesi Sándor”, Zalaegerszeg, 2015
regizor: Pál Sztarenki
— Studioul Yorick, 2013
regizor: Sorin Militaru
— BBC 4, Marea Britanie, 2011 (teatru radiofonic în limba engleză)
regizor: Marion Nancarrow

Alkésztisz – Euripidész nyomán (Alcesta – după Euripide)
— Teatrul Național Târgu Mureș, 2013
regizor: Sorin Militaru

Hogyne, drágám (Desigur, draga mea)
— Teatrul Național Târgu Mureș, 2013
regizor: Aba Sebestyén

Bányavíz (Apă de mină)
— Teatrul Act, București, 2015
regizor: echipa spectacolului & Alexandru Dabija
— Teatrul „Szkéné”, Budapesta, 2013
regizor: Tibor Csizmadia

Bányavakság (Orb de mină)
— Teatrul „Szigligeti, Oradea, 2018
regizor: István Hunyadi
— Teatrul „Jókai” din Komarno, în colaborare cu Teatrul „Thalia” din Kosice, Slovacia, 2016
regizor: József Czajlik
— Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe, 2016
regizor: Catinca Drăgănescu
— Teatrul Csiky Gergely, Kaposvár, 2014
regizor: László Bérczes
— Studioul Yorick – Teatrul Național Târgu Mureș, 2012
regizor: Aba Sebestyén
— Teatrul Szkéné, Budapesta, 2012
regizor: Tibor Csizmadia

Bányavirág (Flori de mină)
— Teatrul Național „M. Shketan”, Republica Mari-El, Federația Rusă, 2019 (spectacol în limba mari)
regizor: Roman Aleksyev
— Teatrul Clasic Ioan Slavici, Arad, 2017
regizor: Ștefan Iordănescu
— Teatrul Szigligeti, Oradea, 2016
regizor: István Hunyadi
— Deutsche Bühne Ungarn, Szekszárd, Ungaria, 2015 (spectacol în limba germană)
regizor: Florin Gabriel Ionescu
— Teatrul Jókai, Komarno, Slovacia, 2014
regizor: László Keszég
— Teatrul Harmadik Színház, Pécs, 2013
regizor: János Vincze
— Teatrul Național Budapesta, 2013
regizor: Aba Sebestyén
— Teatrul Pinceszínház, Budapesta, 2012
regizor: Tibor Csizmadia
— Studioul Yorick – Teatrul Național Târgu Mures, 2011
regizor: Aba Sebestyén
— Compania Dupblat, Târgu Mureș, 2011
regia: Alexandra Felseghi

Orb de mină

„Orb de mină” de Csaba Székely (fragment)

Alte articole pe B-critic

MaRó

MaRó, culoarea de cacao a naționalismului”
de Cristina Rusiecki
https://www.b-critic.ro/spectacol/maro-culoarea-de-cacao-a-nationalismului/

Apă de mină

„Uitat de timp și de realitate”
de Ilinca Urmuzache
https://www.b-critic.ro/spectacol/uitat-de-timp-si-de-realitate/

Alte cronici

MaRó

MaRó sau cum să rîzi de obsesiile naţionale” de Iulia Popovici / Adevărul, 2015
https://adevarul.ro/cultura/teatru/maro-rizi-obsesiile-nationale-1_566fd5717d919ed50e3e961f/index.html

„Naţionalismul ca divertisment” de Oana Stoica / Dilema veche, 2016
https://dilemaveche.ro/sectiune/arte-performative/articol/nationalismul-ca-divertisment

MaRó, de Székely Csaba. Marataonul Teatrului Independent Bucharest Fringe 2016”
de Iulia Alexandra Carnaru / Raftul cu idei, 2016
https://www.raftulcuidei.ro/maro-de-szekely-csaba-marataonul-teatrului-independent-bucharest-fringe-2016/

Apă de mină

Apă de mină. Suculenţa umorului româno-maghiar” de Maria Zărnescu / Yorick.ro, 2015
http://yorick.ro/apa-de-mina-suculenta-umorului-romano-maghiar/

Nu chiar 1918

„Caragiale Csaba – Nu chiar 1918” de Marius Dobrin / Liternet, 2020
https://agenda.liternet.ro/articol/24437/Marius-Dobrin/Caragiale-Csaba-Nu-chiar-1918.html

Nu regret nimic

„Ușor cu vina pe scările istoriei” de Marina Constantinescu / România literară, 2019
https://romanialiterara.com/2019/12/usor-cu-vina-pe-scarile-istoriei/

Orb de mină

„Din subteranul sărăciei și corupției” de Cătălina Micu / Scena 9, 2017
https://www.scena9.ro/article/lumea-subterana-a-saraciei-si-coruptiei

Flori de mină

„Mina și monștrii. 3 x Csaba Székely” de Iulia Popovici / Observator cultural, 2016
https://www.observatorcultural.ro/articol/mina-si-monstrii-3-x-csaba-szekely/