UN ARTICOL DE RĂZVAN ROCAȘ
Glorie este spectacolul care a câștigat cel mai mare număr de voturi în rândul spectatorilor în cadrul evenimentului Work in progress, organizat de Reactor de Creație și Experiment, prin care acestora li s-au prezentat doar primele 15 minute ale potențialului proiect care, ulterior, a devenit o reprezentație de sine stătătoare. Echipa din spate este formată din dramaturga Alexa Băcanu și regizoarea Olivia Grecea, care aduc pe scenă scurte reinterpretări ale basmelor, povestite din perspective diferite și redate prin modalități variate, neobișnuite cu ceea ce ar fi putut fi obișnuit până acum publicul. Fără să se rupă complet de structura tradițională, cele două aleg să își deconstruiască poveștile și să le ofere o formă prin care să poată instiga la o discuție prin care pot fi puse la îndoială vechi metehne imprimate puternic în structura basmelor. Tocmai de aceea găsim noi piste și chei de interpretare odată ce parcurgem fiecare dintre episoadele spectacolului, iar astfel putem înțelege că, în ciuda faptului că ele au un caracter individual, funcționează totodată și ca o serie organică și sincronizată.
Vorbind înainte de structura tradiționalistă a poveștilor, Alexa Băcanu își construiește astfel personajele încât să aibă aceleași atribuții și caracteristici aidoma protagoniștilor oricăror alte basme: îl avem pe Erou, cel care urmează să treacă printr-un drum inițiatic și să răzbească într-un final; mai apoi este Mentorul, cel care îl va ghida prin această călătorie pe tânărul învățăcel; Antagonistul este și el prezent, cel fără a cărui existență nu s-ar mai justifica întregul demers de maturizare; în final, o avem pe domniță, cea care îl așteaptă pe erou în capătul itinerariului său. Cu toate că, într-adevăr, aceste scheme există și în spectacolul de față, ele au o dezvoltare mult mai complexă, prin care ajung să pună o oglindă între lumea ficțională și lumea reală, astfel încât în istorisirile cu pricina privitorii să poată regăsi bucăți de viață, iar astfel aceștia să își poată apropria într-o manieră mai autentică ceea ce li se desfășoară înaintea ochilor. De altfel, scriitura Alexei Băcanu este lipsită de orice formă de patetism specific și încearcă să se apropie cât mai mult de o formă discursivă cât mai veridică vorbirii uzuale.
După cum spuneam și înainte, fiecare episod din spectacol e o enclavă separată, având un mod de funcționare diferit, astfel încât se pot recunoaște metode variate de a le înfățișa: începând cu organizare de tip teatru documentar și ajungând până la o construcție de tipul teatrului de animație. Această diversitate compozițională reușește să suscite spectatorul și să îl mențină implicat pe tot parcursul reprezentației, oferindu-i totodată un ritm antrenant. Olivia Grecea le construiește personajelor sale un mediu în care acestea se pot desfășura, unde pot evolua, unde ulterior pot ieși din arhetipuri și își pot depăși condiția. Ea folosește scena pe post de manuscris, în care oferă o formă și un fond istorisirilor, le oferă o față și o voce personajelor, le oferă posibilitatea și datoria de a-și urma destinul, dar și de a nu se rezuma doar la atât. Imparțială și totuși implicată, regizoarea își ghidează personajele doar într-atât încât să nu o ia pe arătură. La această fantasmă contribuie și Andra Handaric, cea care semnează scenografia spectacolului. În cazul de față, vorbim de ficțiune pur estetică și pe alocuri simbolică, astfel încât decorul este construit cu rafinament și eleganță, oferind un suflu boem spectacolului, ușor antitetic cu textul, dar care îl suplimentează în mod armonios.
Distribuția spectacolului este aleasă în mod ideal tocmai prin prisma calităților interpretative ale celor patru protagoniști, creionând personaje credibile și autentice. Astfel că îl avem pe Radu Dogaru în rolul neinițiatului, care posedă multă inocență scenică și are o interpretare ingenuă. Mai apoi, îl avem pe Paul Socol în rolul Mentorului, care își concepe adeseori rolul cu o doză de sarcasm, iar carisma sa scenică este cea care îl ajută întotdeauna să aibă o interpretare la graniță dintre comic și sobru. În rolul antagonistului o avem pe Alexandra Caras, o actriță cu o interpretare foarte sigură și cu un joc solid din toate punctele de vedere. Nu în ultimul rând, Oana Mardare, în rolul domniței, care demonstrează multă grație și sensibilitate.
O încercare reușită, am putea spune, de deconstrucție a basmului clasic, Glorie ilustrează o nevoie fundamentală a omului - aceea de a spune povești. Le oferă spectatorilor posibilitatea unei multitudini de universuri imaginative, toate conturate sub o altă formă, dar care au o legătură subtilă și care duc într-un punct comun, la o concluzie comună. Este un spectacol cu o constituție eterogenă, în care toate părțile implicate funcționează la capacitate optimă, pentru ca astfel să ofere celor curioși o poveste pe care să o poată duce mai departe și din care mai apoi să poată desprindă elementele necesare pentru a-și spune propria poveste.
Glorie
Reactor de Creație și Experiment, Cluj
de Alexa Băcanu
Cu: Alexandra Caras, Radu Dogaru, Linda Ianchiș, Oana Mardare, Paul Socol
Regia: Olivia Grecea
Muzică live: Linda Ianchiș
Scenografie și costume: Andra Handaric
Păpuși: Forró Ágnes
Foto: Bogdan Botaș
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.