Un articol de Simina Popa și Claudiu Sfirschi-Lăudat

Jurnal de România. 1989

Din păcate, în România, majoritatea teatrului documentar, politic, social mi se pare tezist.

PODCAST

Carmen Lidia Vidu, autoare de spectacole multimedia documentare, ne povestește despre o vânzătoare de purpură, cum să mânuiești subiecte sensibile, punctul de cotitură după Colectiv și un final cu iz italienesc.

Fragmentele folosite în podcast fac parte din spectacolul:
Jurnal de România: 1989. Jurnalul unei revoluții, spectacol de teatru multimedia documentar
Regie și scenariu: Carmen Lidia Vidu

Mulțumim lui Carmen Lidia Vidu pentru că ne-a pus la dispoziție materialul audio din piesă.

Jurnal de România. Timișoara

Deci tu ai crezul în misiunea civică a teatrului?
L-am descoperit, nu l-am avut. N-am dat doi bani pe chestia asta, nici pe misiunea mea, nici pe a teatrului, nici pe nimic. De-abia după momentul meu de maturizare, atunci discursul meu s-a schimbat, s-a oprit în primul rând, fiindcă nu e încă formulat. Mă caut în ceilalți, ca să mă înțeleg.

Jurnal de România. Constanța

Pun foarte multe întrebări, astfel încât să fiu sigură că nu merg în zona de cancan. E ademenitor să știi tentative de suicid, bulimii, violențe sexuale și să nu le folosești, fiindcă știi că ele vor atrage. Dar nu despre asta e vorba. Jurnal de România este un proiect despre maturitatea mea personală și vreau să găsesc maturitatea României și a unei generații care are nevoie să învețe să dialogheze.

Jurnal de România. Sfântu Gheorghe

Carmen Lidia Vidu
www.carmenlidiavidu.com

Regizor de teatru, de film și de evenimente culturale, Carmen Lidia Vidu a devenit cunoscută ca cel mai important regizor de teatru multimedia din România și cel mai tânăr regizor care a montat pe scena Teatrului Național din București.

Din 2017 este directorul multimedia al Festivalului George Enescu. Producțiile Oedipe și Femeia fără umbră, realizate alături de dirijorul Vladimir Jurowski, s-au bucurat de aprecieri internaționale.

Interesată și permeabilă la contextul local cu diferitele lui aspecte, Carmen Lidia Vidu creează piese (spectacole sau instalații) care răspund unor teme de actualitate ale societății, dincolo de tendințele de suprafață.

În ultimii ani spectacolele ei (O poveste despre Maria Tănase, Eu. O casă de păpuși, Jurnal de România) au fost jucate în America, Austria, Germania, Belgia și la cele mai importante festivaluri din România.

Proiectul Jurnal de România a câștigat numeroase premii internaționale pentru cele două scurtmetraje documentare și a reprezentat România la Viena, Jena, Ulm și la Europalia, în Belgia.

Din 2006 este regizoarea galelor Astra Film Festival din Sibiu, iar colaborarea cu acest festival a dus la realizarea unui scurtmetraj documentar animat premiat cu Gopo în 2015. Mai mult decât atât, din 2016, Carmen Lidia Vidu aduce documentarul studiat la Astra Film Festival în teatrul românesc și așa se conturează un proiect amplu numit Jurnal de România. Toate materialele acestui concept sunt documentate jurnalistic din perspectivă antropologico-vizuală a comunităților privite din unghiul actorilor care locuiesc și activează acolo.

Proiectul prezintă România mai puțin turistică și mai puțin televizată.

Carmen Lidia Vidu investighează subtil, antropologic, relația dintre artist și comunitate.

În acest moment, Jurnal de România conține patru spectacole de teatru, două scurtmetraje și o expoziție.

Spectacolele de la Constanța și de la Timișoara, precum și cele două scurtmetraje, sunt realizate în exclusivitate cu femei. Carmen Lidia Vidu se declară a fi o feministă, o activistă în această direcție prin teatrul și filmul pe care le produce și le realizează.
Scurtmetrajele Jurnal de România. Jurnal de musulman și Jurnalul meu românesc au fost prezente și premiate la festivaluri de film cu și despre femei, din Germania, Austria, Australia, Italia și America.

În 2009 este invitată ca vorbitor la TEDxBucharest, câștigă marele premiu în Ljubljana cu spectacolul [o stație...], iar în 2015 primește Premiul de Excelență pentru Artă Dramatică oferit de Primăria Arad.

Carmen Lidia Vidu a reușit întotdeauna să-și urmeze drumul personal, indiferent cât de greu a fost. Vocea ei poate fi auzită astăzi în unele dintre cele mai relevante contexte culturale din țară.

„Jurnal de România. 1989” (fragmente)