MOLIÈRE | ERÉILOM – Teatrul Nottara

Print Friendly, PDF & Email
Actualitatea | Autor: Claudiu Sfirschi-Lăudat | 21 iulie 2018 |

În 2016, Teatrul Nottara a lansat, la inițiativa directorului, Marinela Țepuș, secondată de producătorul și criticul de teatru Oleg Loevski, un laborator de teatru, care, prin intensitatea lui și scurtul răstimp – cinci zile – în care experimentul ajunge să devină spectacol, a fost numit Laboratorul de Teatru DENS.

La un an mai târziu, în 2017, Nottara a fost năpădit de ruși. N-a fost o invazie adevărată, stați liniștiți, ați fi aflat de la TV. Au fost invitați atunci trei tineri regizori ruși foarte cunoscuți la ei acasă: Vladimir Smirnov, Roman Ilin Feodori, Aleksei Logacev. Aceştia s-au întâlnit cu actori – angajați sau colaboratori – ai Teatrului Nottara, pentru a lucra trei texte din dramaturgia clasică românească: Steaua fără nume de Mihail Sebastian, Mitică Popescu de Camil Petrescu şi Opinia publică de Aurel Baraga. Un „jurnal de laborator” scris la cald, la acea vreme, poate fi încă citit pe B-Critic: aici (partea I), aici (partea a II-a) și aici (partea a III-a).

Miza experimentului nu era deloc mică, deoarece decizia reuşitei acestui joc de-a teatrul stătea în mâna publicului, care, la final, a votat montarea preferată, ea urmând a intra în repertoriul Teatrului Nottara, în stagiunea 2017-2018. Spectacolul ales atunci de public a fost Mitică Popescu, în regia lui Roman Ilin Feodori, care s-a remarcat prin inventivitatea abordării textului și a lucrului cu actorii.

Când a fost să aleagă textul pentru spectacolul care îi era încredințat de Nottara în 2018, Roman Feodori a făcut o alegere care, la început, a ridicat unele semne de întrebare: Molière. Iarăși? Ce mai era nou de spus? Puțini s-au gândit atunci că nu în spus e miza, ci în felul în care e spus… spectacolul.

Iar rezultatul s-a putut vedea la avanpremiera din data de 20 iulie 2018. Roman Feodori a optat nu pentru un spectacol anume al lui Molière, ci pentru viața acestuia reflectată în propria-i operă literară. De la nașterea până la moartea autorului, actorii întruchipează personaje din Vicleniile lui Scapin, Bolnavul închipuit, Tartuffe, Don Juanși Viața Domnului de Molière de Mihail Bulgakov, într-un spectacol vesel, dar cu umbre de tragedie.

Cuvintele sunt de prisos în cazul unui spectacol reușit, rămânând doar să fac invitația de a merge singuri și de a vă convinge. Vă garantez că merită. Dar, pentru că nu mă pot abține, vă spun câteva impresii.

Roman Feodori a reușit să adune personalitățile diferite – uneori, divergente și nărăvașe – ale actorilor din trupa Teatrului Nottara și să le topească într-un întreg, obținând un „produs” unitar, cu o echipă adevărată – care e totodată și trupa lui Molière –, o echipă ce rezonează la unison și freamătă cu aceeași răsuflare.

Sufletul acestui spectacol nu este atât textul – care, fie-mi iertată observația, sună a pagini de Wikipedia pe ici, pe colo –, ci însuflețirea lui, modul în care diversitatea personajelor (și a actorilor din spatele lor) e adusă la un numitor comun, creând, în final, o ființă care transcende carnea și sângele lui Molière, de vreme ce e ridicată la rangul de simbol al umanului.

Toate acestea fac ca MOLIÈRE | ERÉILOM să fie un spectacol fluid, plin de viață – viața actorilor, a personajelor și, ca o încununare, a lui Molière însuși. Coloana vertebrală o reprezintă, actoricește, Șerban Gomoi, care te lasă cu gura căscată interpretând varii chipuri și nuanțele acestora. Dar o coloană vertebrală fără restul osaturii nu ar fi nimic. Pe ea e grefată ondularea continuă a restului trupei, din care, asemenea unor valuri, ies la suprafață interpretări excelente. Nu numesc actorii, fiindcă ar trebui să înșir toată lista.

În concluzie, minunea pe care a realizat-o Roman Feodori în acest spectacol oarecum unic pe scenele bucureștene a fost, după mine, reinventarea actorilor, care și-au descoperit noi posibilități, și propunerea unui tip de discurs dramatic cu economie de mijloace, dar cu efecte maxime de expresivitate.

Nu-l ratați! Se va juca din septembrie.

MOLIÈRE | ERÉILOM

Traducerea şi adaptarea: Raluca Rădulescu
Regia: Roman Feodori

Distribuția:
Molière, Scapin, Orgon, Don Juan, Argan - Şerban Gomoi

Trupa lui Molière:

Tartuffe, preotul, cardinalul - Rareș Andrici
Valère, Cléante - Vlad Bălan
Damis - Răzvan Bănică
Sganarelle, Geronte, Domnul Poquelin, diaconul - Dani Popescu
Dorine, moașa - Crenguţa Hariton
Angélique - Cristina Juncu
Toinette - Ada Navrot
Elmire, Doamna Poquelin-Cressé - Isabela Neamțu
Cerșetorul - Filip Ristovski
Mariane - Mihaela Subţirică
Elmire, Béline, Armande Béjart - Sorina Ştefănescu
Elmire - Laura Vasiliu

Muzica: Tibor Cári
Scenografia: Olga Nikitina
Coregrafia: Aleksandr Andriașkin
Asistenţa de regie: Iulia Grigoriu
Light design: Taras Mihalevski

(c) Ciprian Duică

Bucharest Jazz Festival #5

 În această toamnă, orașul va răsuna pe ritmuri de jazz contemporan american, soul modern și world music fusion la...

Schimbarea curriculei – o dezbatere ce a ratat cheia problemei

S-a încheiat recent dezbaterea publică organizată de Ministerul Educației pentru schimbarea planului-cadru de educație pentru filiera teoretică de la...

Platforma Internațională de Teatru București

Primăria Municipiului București, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și ARPAS prezintă cea de a treia ediție...