Mircea Suciu este preocupat de acţiunile absurde al fiinţei umane în context social, la fel cum este preocupat şi de dimensiunea universală a mesajului. Se uită cu mare atenţie la oameni (Take a bow), la el însuşi dacă este cazul (The Garden of my Memories) şi face analize amănunţite de rol. Raportul dintre psihologia interioară a individului şi condiţionările exterioare se traduce cel mai adesea prin teamă, nelinişte, recunoaşterea culpei sau a ignoranţei (seria How Deep the Rabbit Hole Goes. Pe toţi aceşti oameni supuşi greşelii artistul îi cauţionează, de aceea, uneori, le ascunde feţele (Wise Guys sau Leave All Hope). Această camuflare e o încercare de a-i proteja, dar şi de a împărţi tuturor, prin chipul generic – intuit – care se substituie celui particular – absent –, şi responsabilitatea şi vina.

„People Moving to the Right” este un discurs despre răspunsul individului la presiuni exterioare. Despre cum majoritatea calitativă şi majoritatea cantitativă determină un tip de acţiune. Majoritate calitativă, personajul autoritar impune şi supraveghează acţiunea. Nu contează dacă statusului său îi mai corespunde şi un rol. Subiecţii nu investighează asta. Mâna de statuie demolată de pe soclu indică direcţia, iar acest lucru se transformă în presiune resimţită de fiecare mebru al grupului. Rigiditatea conjuncturală a instanţei autoritare e garanţia sigură a reînnoirii perpetue a comenzii date şi a urmării ei fără întrerupere de către subiect. Autoritatea, instanţa supraordonată, recunoscută o dată şi bine – fără a mai fi reinterogată –, pretinde ca individul să desfăşoare un comportament, iar individul-ţintă se supune. Este schema simplă a obedienţei. Ei i se alătură conformismul. Un grup înseamnă întotdeauna şi exercitarea unei presiuni cantitative. Un singur membru nu îşi va asuma ieşirea din normă. Dacă a răspunde la comandă este corect sau este eronat, nu contează, pentru că fiecare subiect este parte a consensului majoritar. Costuri sociale nu există, chiar dacă avem de a face cu o devianţă. Sub influenţa unei majorităţi numerice, “to the right” sau “to the left” e totuna. Alb şi negru, la fel.

O lucrare a lui Mircea Suciu, "The Deceiver", a fost aleasă ca imagine de copertă a unui volum apărut în 2015 la Londra, "Drawing People. The Human Figure in Contemporary Art", dedicat operei a peste 70 de artişti. 

mircea-suciu-artsy

Mircea Suciu pe www.artsy.net

129_78

Mircea Suciu, People Moving to the Right, Estimare: 15.000 - 20.000 €, adjudecat: 15.000  €, Artmark, 2016 (sursa imaginii: www.artmark.ro)

Lucrarea lui Mircea Suciu „People Moving to the Right” a fost tranzacţionată săptămâna trecută la casa de licitaţii Artmark pentru preţul de 15.000 de euro. Lucrarea, datată 2012, face parte dintr-o serie de lucrări realizate în diferite tehnici sub genericul „Moving to the Right”.

 

 

După Victor Man şi Adrian Ghenie, Mircea Suciu este cel de-al treilea artist român reprezentat de galerii bine poziţionate pe piaţa europeană de artă. A fost selectat în urmă cu doi ani de Zeno X Gallery din Anvers.

Frank Demaegd,  fondatorul galeriei belgiene Zeno X Gallery, pentru Transilvania Reporter (sursa):

„Când facem o selecţie din lucrările altor artişti, trebuie să se ridice la nivelul pe care deja l-am stabilit. În talentul lui Mircea Suciu cred foarte mult şi sunt sigur că vom atinge un nivel foarte înalt cu el. De obicei fac selecţia şi după propria intuiţie şi ţin cont de concept şi de imagine. Nu îmi place arta conceptuală fără imagine. Întotdeauna sunt atent la artiştii ale căror lucrări sunt diferite de cele ale altora”.